Historisk avgang på Værnes

Tirsdag ble historisk for Værnes og SAS, da det første flyet i Norge med biodrivstoff på tanken satte snuten mot Oslo.

SAS

SAS' SK371-maskin ble den første flyvningen i Norge med biodrivstoff.

Foto: Øivind Olsson / NRK

kaptein på flyet

Kaptein i SAS, Ståle Sandstad, er ikke bekymret for å fly med biodrivstoff.

Foto: Øivind Olsson / NRK

– Dette er jo fremtiden, sier kaptein i SAS, Ståle Sandstad, til NRK før avgang.

SAS' SK371-maskin tok tirsdag av fra Værnes og ble den første flyvningen i Norge med biodrivstoff.

Vil vise at det fungerer

Miljødirektør i SAS, Lars Andersen Resare, forteller at de vil vise at det går an, og at det finnes et slikt brensel på markedet.

– Hvis flere får vite om det kan det bli brukt i en større skala og at det dermed blir vanlig å bruke i fremtiden, sier Resare til NRK.

Driftsleder i Flytanking AS, Trond Hamland, mener biodrivstoff er like godt som alt annet brensel.

Værnes

Her fylles tanken med en blanding av cirka halvt om halvt med biodrivstoff basert på brukt frityrolje og vanlig drivstoff.

Foto: Øivind Olsson / NRK

– Det er sertifisert på motorene til flyselskapene, sier Hamland til NRK.

Blanding av frityrolje og drivstoff

Drivstoffet som benyttes under flyginga er en blanding av cirka halvt om halvt med biodrivstoff basert på brukt frityrolje og vanlig drivstoff. Prosjektet er initiert av Avinor og miljøstiftelsen ZERO.

– Det går helt fint an å fly med 100 prosent rent biodrivstoff, men det krever litt mer sertifisering. Drivstoffet er faktisk enda renere og bedre enn det fossile, sier teknologiansvarlig i ZERO, Marius Gjerset, til NRK.

Grunnen til at SAS nå velger brenselet er for å senke klimapåvirkende utslipp.

– De totale utslippene har allerede blitt redusert med 13 prosent siden 2005. Men skal vi kunne akselere det her, må vi også fornye brenselet, sier Resare.

– Helt trygt

miljødirektør i sas

Miljødirektør i SAS, Lars Andersen Resare, håper produksjonen etter hvert kan bli brukt i en større skala.

Foto: Øivind Olsson / NRK

I dag er prisen på biodrivstoff to til tre ganger dyrere enn vanlig drivstoff. I tillegg produseres det i for små kvantum.

– Enn så lenge er det veldig små volumer, men jeg håper vi nå viser at vi finnes og at det blir stor etterspørsel slik at produksjonen kan komme i gang for alvor, sier Resare.

Kapteinen på SAS-flyet var ikke bekymret før avgang.

– Hvis jeg ikke hadde vært 100 prosent sikker på at dette er trygt, ville jeg aldri tatt av, sier kaptein Sandstad.

SE TV-REPORTASJEN:

Første flyvning på biodrivstoff i Norge