Hopp til innhold

Her vil de ha snøscooterkjøring

Politikerne på Røros åpner for frikjøring med snøscooter. Naturvernforbundet er bare opptatt av én type støy og ser ikke helheten, mener Sp-politiker.

Røros i januarkulden

På folkemøtet om frikjøring med snøscooter i marka på Røros, var det mange ulike meninger.

Foto: Røros Turistkontor

Heidi Greni

Heidi Greni fra Senterpartiet

Foto: Arne Kristian Gansmo

Senterparti-politiker Heidi Greni skjønner ikke leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken sitt argument om at scooterkjøring i naturen vil bråke og forstyrre naturen, hvis det blir lovlig.

– Hvorfor er støy fra scooterkjøring verre enn for eksempel et dieselaggregat på en hytte som kan bråke i flere timer, sier Greni til Nea Radio.

På mandag var det folkemøte om snøscooterpolitikk på Røros og rundt 130 personer møtte opp for å diskutere hvordan kommunen skal tilrettelegge for snøscooterløyper i naturen, hvis forslaget til Regjeringen blir vedtatt.

Sårbar natur

Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Foto: Kristine Hirsti / NRK

Haltbrekken er derimot klar på at Regjeringen har gjort for dårlig forarbeid, før de nå har foreslått å gjøre filkjøring med snøscooter lov i marka. Han mener det er stor forskjell på ulike typer støy.

– En snøscooter kommer seg ut i sårbar natur som har ekstra behov for ro på vinterstid, i motsetning til et aggregat som står på hyttetomta. Hvilke konsekvenser dette får for dyrelivet er det altfor liten kunnskap om, understreker Haltbrekken.

Greni har derimot tiltro til at eventuelle løyper blir lagt opp sånn de gjør liten skade.

– Det er snakk om et prosent av marka her i Røros, og eventuelle løyper blir lagt på en måte som ikke går ut over dyre- og friluftsliv. Jeg mener det er viktig for næringslivet å lage sånne løyer. Alt er mulig om vi bare er flinke til å snakke sammen, sier hun.

Betent konflikt

Erik Kirkvold

Erik Krikvold, leder i Snøscooterklubbens Fellesråd.

Foto: Nea Radio

Haltbrekken var heller ikke interessert i å snakke om et mulig samarbeid med leder i Snøscooterklubbens Fellesråd, Erik Krikvold. Krikvold selv syns det er synd.

– Det er steile fronter i den her saken som engasjerer bredt på begge sider. Vi får en følelse av at vi står veldig langt fra hverandre, og konflikten er betent, sier han.

Likevel tror han partene er nærmere hverandre enn de tror.

– Det er ingen her som ønsker å slippe kjøringen løs overalt. Vi vil ha en viss kontroll på den økningen av scootere som uansett vil komme i Norge. Både de som søker ro i naturen og de som vil bruke den til frikjøring kan fungere i lag, bare vi snakker sammen, sier Krikvold.