På norske veier kan du i dag risikere å måtte kjøre forbi et 25 meter langt modulvogntog.
Disse kjøretøyene er over tre meter lengre enn de største som noen gang har vært godkjent på veiene før.
Rune Mølslet har kjørt modulvogntog i tre år, og mener det største problemet er at folk ikke forstår hvor stort det er.
– De er ingen småtasser. De har en vekt på opptil 60 tonn. Det har hendt flere ganger at jeg har bremset for å unngå farlige situasjoner. Noen bilister skal kjøre forbi uansett om jeg holder fartsgrensen, og mange er dårlige til å beregne avstand, sier Mølslet til NRK.
– Det er en stor risiko
Ingrid Hammer fra Stjørdal er en 17 år gammel kjøreskoleelev som fikk se et monstervogntog for første gang denne uka.
Sammen med trafikklærer Andreas Salberg Jensen fikk hun en ilddåp i forbikjøring, noe som ikke ga mersmak.
– Jeg kommer ikke til å kjøre forbi et slikt på landeveien når jeg kjører opp. Det er en for stor risiko å ta, sier Hammer til NRK.
Ble godkjent i september
Modulvogntog skulle opprinnelig testes på norske veier i en prøveperiode frem til 2017, men i september ble de permanent godkjent på utvalgte strekninger.
Ifølge Vegdirektoratets beregninger trenger en bil mer enn 1500 meter med fri sikt for å kunne kjøre forbi et 25-meters vogntog i 80 kilometer i timen.
I Nord-Trøndelag er det kun en godkjent rettstrekke for slike kjøretøy. Den er på E14 mellom Stjørdal og Meråker. Den er på om lag 1,3 kilometer.
Kan føre til tryggere veier
Vegvesenet vurderer nå andre strekninger for permanent godkjennelse, og distriktsleder i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth, sier til NRK at han er skeptisk til å slippe vogntogene ut på veien før prøveperioden er ferdig.
– Vi kan ikke ha monstervogntog på strekninger som ikke er egnet for det, sier Børseth.
Likevel vurderer Trygg Trafikk at bruken av monstervogntogene vil føre til tryggere veier.
– Så store vogntog vil føre til færre vogntog langs veiene fordi det kan frakte så mye mer last. Vi er ikke mot monstervogntog, vi er for sikkerhet, sier Børseth til NRK.