Hopp til innhold

Her skulle det vært fullt av veisalt

En av de siste lastene med veisalt kommer snart til Norge. Det lille som kommer skal holde resten av vinteren.

Veisaltlageret til GC Rieber

Lageret til saltimportør GC Rieber i Trondheim er helt tomt. Nå krysser de fingrene for mildvær resten av vinteren.

Foto: Gudbjørn Bondhus / NRK

Veisaltlageret til GC Rieber

Slik ser det vanligvis ut i veisaltlageret til GC Rieber. På grunn av veisaltkrisen har lageret nå blitt tømt.

Foto: NRK

– Nå er det ikke mer å finne der ute. De kildene som vi kan bruke i Norge denne vinteren er tomme. Man skraper rett og slett det siste man har nå, forteller Kim Aslaksen.

Han er markedssjef i saltimportøren GC Rieber. Selskapet har 60 prosent av veimarkedet i Norge, og er en av tre importører av salt til norske veier.

Salting av vei

Importørene ber nå om at det saltes forsiktig, slik at veisaltet som er på vei til Norge varer resten av vinteren.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Nå sliter de med å få gjort jobben.

– Jeg har holdt på med dette i 11 år, og jeg har aldri vært med på noe i nærheten av den pressede situasjonen som vi har hatt i vinter, sier han til NRK.no.

Trondheim er tom for veisalt

Mangelen på veisalt i Norge skyldes at vinteren i Europa har vært ekstra hard de siste to årene, noe som har ført til et stort saltbehov også utenfor de nordiske landene.

I tillegg har importen av salt til Norge vært større enn noen gang tidligere.

– Vest-, Sør-Vest- og Sørlandet har fram til nyttår hatt dobbelt så høyt forbruk som før. Det har ført til utfordringer, forteller Aslaksen.

Saltmangelen har blant annet ført til at Trondheim i dag ikke hadde noe salt på veiene.

– Vi har midlertidig gått tom for salt, sier Per Arne Sæther, som er produksjonssjef i Trondheim bydrift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Veisaltlageret til GC Rieber i Trondheim

Alt av salt er skrapt opp fra lageret i Trondheim, og landets tredje største by er nå tom for veisalt.

Foto: Gudbjørn Bondhus / NRK

– Folk må kjøre mer forsiktig

Saltet bryter ned snø og is på de mest trafikkerte veiene, slik at det i teorien skal være bar asfalt hele året.

Sæther forteller at mangelen fører til at veier som vanligvis ikke har is på seg, nå kan bli glatte.

– Uten salt får vi ikke til den svarte asfalten som er standarden på riks- og fylkesveiene. Det blir dårligere friksjon og folk må ta det mer med ro, oppfordrer han.

For uten salting må veiene fikses på gamlemåten.

– Da må vi gå over til de løsningene som vi brukte før veisaltet var inne i bildet, ved å drifte veiene med et snø- og isdekke der vi strør med sand, sier Kjell Aage Lauritzen, som er seksjonsleder for driftseksjonen til Statens Vegvesen i Sør-Trøndelag.

Oppfordrer til å salte minst mulig

Trondheim og andre norske byer får snart en ny forsyning med salt, men Lauritzen sier de har planen klar dersom det skulle begynne å nærme seg tomme lagre igjen.

– Vi er hele tiden ute etter å optimalisere bruken av salt, men dersom det begynner å bli lite av det må vi nok prøve å drøye saltlageret ved å prioritere enkelte veier, sier Lauritzen.

Saltimportør Aslaksen anbefaler å rasjonere allerede nå.

– For øyeblikket håper vi på at det saltes minst mulig. Det skjærer meg i hjertet som saltleverandør, men vi har vært nødt to å be folk om å være rasjonelle i saltbruken, sier han.

Aslaksen forteller at en normal forsyning vanligvis varer i fem uker, men at det som nå kommer er alt de har.

– Det saltet som er tilgjengelig er nå på vei oppover, men det som er på vei er det vi har resten av vinteren, sier markedssjefen.

Håper på flere uker med mildvær

Han krysser nå fingrene for at det milde været som har vært i januar holder seg resten av vinteren, slik at saltet som snart kommer ikke blir brukt opp for fort.

Hvis ikke kan det i løpet av kort tid bli veldig glatt på norske veier.

– Vi vet hva vi har av salt på vei til Norge og prøver å fordele det best mulig. Hvis det blir en snørik vinter i mars så er det greit å legge om til piggdekk fra midten av mars og ut, advarer Aslaksen.