– Vi har dessverre inntrykk av at det er mange som sikrer lasten sin for dårlig, sier fagleder for utekontrollen til Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen.
Han har sett videoen av varebilen som kjører med åpne dører på E6, og sier det kan være farlig å glemme å lukke dørene.
– Hvis det er snakk om dører som svinger sidelengs er det helt klart en risiko.
Han påpeker at det kan være lovlig å kjøre med bakdører åpne, hvis det er gjort på en ordentlig måte.
– Hvis det er sikret slik at lasten ikke kan forlate kjøretøyet og bakdørene er sikret på en forsvarlig måte, kan det være lovlig.
- Les også: Stanset med 550 kilo på taket
4,5 meter bred last med kvister
Den siste tiden har Statens vegvesen hatt flere målrettede kontroller for å sjekke tilhengerlast. For våren er høysesong for tilhengerkjøring.
– Spesielt nå på våren ser vi at det er veldig mange som rydder i garasjen og i hagen, og har behov for å kjøre bort ting, sier Moen.
Han forteller at de har hatt en del alvorlige tilfeller med dårlig lastsikring. Blant annet en tilhenger fylt med kvister.
– For noen år siden hadde vi et tilfelle hvor lasten var nesten 4,5 meter bred på grunn av kvister som stakk ut sideveis fra tilhengeren.
– Mye «skal bare»
Moen tror hovedårsaken til at folk ikke sikrer lasten ordentlig rett og slett ligger i slurv.
– Jeg tror ikke folk tenker over at de skal ut å kjøre med tilhengeren de har lastet opp i. Når tilhengeren står stille ser det ut som lasten vil ligge i ro, men når du kommer i bevegelse så er det litt andre krefter som virker inn.
I Nord-Trøndelag sitter de også med inntrykk av at mange er dårlige til å sikre last. Inspektør i Statens vegvesen Nord-Trøndelag, Steinar Vist, tror det handler litt om manglende kunnskap, men også om slurv.
– Jeg tror det er veldig mye «skal bare». «Vi skal bare kjøre dit, så da går det bra». Men ofte er det på sånne turer det går galt, sier Vist.
Både Vist og Moen oppfordrer til å bruke presenning eller nett for å sikre lett last, som kvister, og å sjekke at alle lys fungerer.
– Tung last, som byggematerialer, må sikres ordentlig. Last som stikker ut mer enn en meter må merkes, og det er krav om at lasten skal sikres med hele lastens tyngde forover og halve til siden og bakover, sier Vist.
– Risikoen ved at last faller av et kjøretøy er at folk kan bli skadet, sier Moen og oppfordrer alle å tenke sikkerhet når de laster tilhengeren.
- Les også: Slik skal du ikke sikre lasten din