Hopp til innhold

Her kjører varebilen med dørene åpne på E6

Våren er høysesong for kjøring av last fra rydding i hage og garasje, men mange slurver med sikringa av lasten, ifølge Statens vegvesen.

Denne varebilen kjørte på E6 i Trondheim da en NRK-reporter filmet den

Denne bilen ble observert på E6 Omkjøringsveien i Trondheim tirsdag morgen.

– Vi har dessverre inntrykk av at det er mange som sikrer lasten sin for dårlig, sier fagleder for utekontrollen til Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen.

Jan Ivar Moen

Fagleder for utekontrollen i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen.

Foto: Privat

Han har sett videoen av varebilen som kjører med åpne dører på E6, og sier det kan være farlig å glemme å lukke dørene.

– Hvis det er snakk om dører som svinger sidelengs er det helt klart en risiko.

Han påpeker at det kan være lovlig å kjøre med bakdører åpne, hvis det er gjort på en ordentlig måte.

– Hvis det er sikret slik at lasten ikke kan forlate kjøretøyet og bakdørene er sikret på en forsvarlig måte, kan det være lovlig.

Feillastet tilhenger

– En stor utfordring er at det transporteres tung materiale på korte tilhengere, sier Jan Ivar Moen i Statens vegvesen og trekker frem dette eksemplet.

Foto: Statens vegvesen

4,5 meter bred last med kvister

Den siste tiden har Statens vegvesen hatt flere målrettede kontroller for å sjekke tilhengerlast. For våren er høysesong for tilhengerkjøring.

– Spesielt nå på våren ser vi at det er veldig mange som rydder i garasjen og i hagen, og har behov for å kjøre bort ting, sier Moen.

Han forteller at de har hatt en del alvorlige tilfeller med dårlig lastsikring. Blant annet en tilhenger fylt med kvister.

– For noen år siden hadde vi et tilfelle hvor lasten var nesten 4,5 meter bred på grunn av kvister som stakk ut sideveis fra tilhengeren.

Feillastet tilhenger

For noen år tilbake stoppet Statens vegvesen denne tilhengeren. Transporten var over fire meter bred.

Foto: Statens vegvesen

– Mye «skal bare»

Moen tror hovedårsaken til at folk ikke sikrer lasten ordentlig rett og slett ligger i slurv.

– Jeg tror ikke folk tenker over at de skal ut å kjøre med tilhengeren de har lastet opp i. Når tilhengeren står stille ser det ut som lasten vil ligge i ro, men når du kommer i bevegelse så er det litt andre krefter som virker inn.

Steinar Vist

Mange «skal bare» kjøre en liten tur, men det er ofte på slike turer det går galt, forteller Steinar Vist i Statens vegvesen Nord-Trøndelag.

Foto: Marit Langseth / NRK

I Nord-Trøndelag sitter de også med inntrykk av at mange er dårlige til å sikre last. Inspektør i Statens vegvesen Nord-Trøndelag, Steinar Vist, tror det handler litt om manglende kunnskap, men også om slurv.

– Jeg tror det er veldig mye «skal bare». «Vi skal bare kjøre dit, så da går det bra». Men ofte er det på sånne turer det går galt, sier Vist.

Både Vist og Moen oppfordrer til å bruke presenning eller nett for å sikre lett last, som kvister, og å sjekke at alle lys fungerer.

– Tung last, som byggematerialer, må sikres ordentlig. Last som stikker ut mer enn en meter må merkes, og det er krav om at lasten skal sikres med hele lastens tyngde forover og halve til siden og bakover, sier Vist.

– Risikoen ved at last faller av et kjøretøy er at folk kan bli skadet, sier Moen og oppfordrer alle å tenke sikkerhet når de laster tilhengeren.

Kontroll Statens vegvesen

Denne sjåføren ble stanset i Trondheim i helga og ble anmeldt for dårlig sikring av lasten.

Foto: Statens vegvesen