Hopp til innhold

Her er de verste «lastebilfellene»

En lastebilsjåfør på ukjent vei, GPS-en forteller at man må svinge inn under ei bru, men brua er for lav. Plutselig er det for sent å snu.

ulykke kattem

I samarbeid med lastebilsjåfører fra flere fylker i Norge har vi kartlagt «lastebilfellene».

Foto: Stein Lorentzen / NRK

roar melum

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund i Trøndelag, Roar Melum, sier at det krever mye planlegging å kjøre lastebil.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Det å kjøre personbil krever ikke like mye planlegging som å kjøre med lastebil. Når trailere først har kommet inn på ei rute er det ikke bare å snu, da må man fullføre, sier regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Trøndelag, Roar Melum, til NRK.

GPS-en viser feil og sjåføren er uoppmerksom

De siste årene har det vært flere hendelser hvor lastebiler og vogntog har blitt sittende fast i tunneler, underganger og broer.

– Det er et kjempeproblem. Sjåfører som ikke er kjent i området bruker ofte GPS. Hvis den viser feil kan det ende med krasj og at både brua og personen får skade, sier Tore Bendiksen, pressekontakt i NLF, til NRK.

Forhold knyttet til veien og veimiljøet var medvirkende faktorer i 29 prosent av dødsulykkene i 2012, det viser en undersøkelse fra Statens vegvesen.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

NLF illustrasjonsbilder

Regionsjef Melum mener det virker som krasj i tunnel, bro og underganger er mer vanlig nå enn før. Tidligere visste sjåførene om mange av de lave passasjene. På dagens moderne veier er det færre slike utfordringer, og derfor tenker ikke sjåførene alltid over dem.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Feilmarkert høyde

– Vi hadde ikke like mange ulykker av denne typen før, for da var sjåførene klar over at mange av broene, tunnelene og undergangene i Norge var lave. På dagens mer moderne veier er det så få, og derfor er det lett å glemme.

Han legger til at det selvfølgelig er sjåførenes feil når ulykkene skjer, men at de også har vært borti hendelser hvor høyden er markert feil. Blant annet i Koa-tunnelen på Røra i Nord-Trøndelag.

– Der skjedde det flere ulykker, sier Melum.

Vil ha bedre merking

Regionsjefen mener små tiltak som høydemåler, større skilt, eller lasersystem er nok for at det skal bli færre ulykker og ødelagte passasjer.

– Noe som kan varsle sjåføren idet man kjører mot en lav tunnel. På fotgjengerfelt har man jo nettopp fått varslingslys som sier ifra idet en person går over veien. Noe lignende hadde absolutt vært essensielt, sier Melum.

NRK har fått hjelp fra flere lastebilsjåfører fra ulike fylker i Norge til å kartlegge «fellene». Har du tips til flere steder som NRK burde legge til i oversikten? Send oss en mail trondelag@nrk.no.

Lave tunneler/underganger i Trøndelag