Hopp til innhold

Helsesjekk redda liv etter bussulykke

Havarikommisjonen slår fast at helsesjekken av samtlige passasjerer som var innblanda i ulykka i Verdal redda livet til minst to personer.

Bussulykke i Verdal

Rask reaksjon fra helsepersonell redda to liv under bussulykka i Verdal.

Foto: ALLLEY, NED / SCANPIX

Under helsesjekken på sykehuset Levanger ble det avdekka at to av passasjerene hadde alvorlige indre blødninger.

Statens havarikommisjon for transport, SHT, tilrår derfor at Helsedirektoratet vurderer å lage rutiner som sikrer at alle som er involvert i alvorlige trafikkulykker får en umiddelbar helsesjekk.

I åttetida om morgenen den 24. november i 2007 kjørte Trønderbilenes buss av veien i Inndalen i Verdal. Bussen med 44 passasjerer velta i veigrøfta, og tre personer omkom. Elleve andre ble alvorlig skada i ulykka.

Det var vanskelige føreforhold og glatt på Riksveg 72 da bussen mista veigrepet i en høyresving og skrensa ut av veien.

(Saken fortsetter under bildet)

Bussulykke i Verdal

44 passasjerer satt i bussen da den velta 24. november 2007. Tre personer omkom.

Foto: Frank Almås / NRK

Kritikk mot vegvesenet

I rapporten kommer SHT også med tre andre sikkerhetstilrådninger etter å ha undersøkt årsakene til den tragiske ulykka.

Statens vegvesen får kritikk fordi de ikke hadde undersøkt veien godt nok, og dermed heller ikke visste hva som kunne være potensielle problemområder langs strekninga. Dette ble ikke gjort til tross for at Statens vegvesen tidligere hadde sagt at de skulle gjøre dette.

Havarikommisjonen tilrår derfor at vegvesenet skjerper rutinene sine slik at farlige punkter langs veiene blir oppdaga og fulgt opp med nødvendige sikkerhetstiltak.

Da bussen kjørte av kjørebanen og velta, traff den flere store steiner som lå i terrenget ved siden av veien. Steinene førte til store skader, og SHK mener at vegvesenet må bli flinkere til å rydde terrenget rundt ulykkesutsatte punkter langs veien.

Motstridende målinger på glatta

Rapporten til SHT avslører også store avvik mellom de ulike typene for friksjonsmålere som ble brukt på den glatte veien på ulykkesdagen. Målingene ga et stort sprik i forhold til hvor glatt det egentlig var veien på ulykkesdagen.

Havarikommisjonen råder derfor Statens Vegvesen til å gå gjennom de ulike friksjonsmålerne som blir brukt for å komme fram til én felles standard for slike målinger.

Bussulykke i Verdal

Det var glatt og vanskelige kjøreforhold da bussen i Verdal kjørte av veien.

Foto: ALLLEY, NED / SCANPIX