Det var Roar Henning Stein (68) og Inger Eline Gaundal Stein (68) som omkom i ulykka.
Det var kl. 10.42 at politiet fikk melding om ulykken. Helikopteret styrtlandet på en åker mellom Verdal sentrum og Stiklestad.
– Meldingen kom fra Værnes lufthavn og helikopteret hadde havarert på en åker 150 meter fra nærmeste vei, sier tjenesteenhetsleder i Innherred, Snorre Haugdahl.
De omkomne var passasjerer i helikopteret.
– Det er et sjokk. Det er slik som ikke skal skje, det er bare tragisk.
Det sier Tor Krokstad. Han er flygesjef i Midtnorsk helikopterservice, som opererte helikopteret som havarerte.
Han ble oppringt av piloten like etter ulykken.
– Han ringte og sa at han hadde havarert og at jeg måtte ringe 113. Når han forteller meg at han har havarert, så skjønner jeg jo at det er ganske alvorlig, sier Krokstad.
Krokstad sier helikopteret havarerte tre minutter etter at det tok av fra hjemmebasen til Midt-Norsk Helikopterservice på Stiklestad. Piloten og passasjerene skulle til Gaundalen, forteller flygesjefen.
Tett tåke
Piloten, en mann i 50-årene som er bosatt i Verdal, ble sendt til St. Olavs hospital.
Krokstad sier piloten er utenfor livsfare, men at han har et brudd i ryggen og noe skader i armen.
Helikopteret tok av fra Verdal. Det var vindstille, men tett tåke i området da helikopteret gikk i bakken. Tåken lettet raskt etter havariet.
– Var det riktig å fly når det var så tåkete?
– Tåken kommer og går og noen ganger er sikten helt ok selv om det er tåke. Det er piloten som må avgjøre det i hvert enkelt tilfelle. Vi hadde to andre piloter som tok av like før han, fra samme plass, sier Krokstad.
Tidligere ulykker
Ifølge Teknisk Ukeblad har selskapet vært involvert i en helikopterulykke i Horten i 2010 der fire personer omkom. I tillegg har de vært involvert i en alvorlig luftfartshendelse i Trollheimen i 2014.
– Selskapet har vært involvert i flere ulykker tidligere. Er sikkerhetsrutinene deres for dårlige?
– Nei, det vil jeg definitivt ikke si det er. Vi har ettersyn og tilsyn en gang i året og vi har aldri hatt noen store avvik både på dokumentasjon og trening, så det vil jeg ikke si, sier flygesjefen.
– Vil denne ulykken ha noe å si for firmaets framtid?
– Ja, det vil det selvfølgelig. Hvordan vi blir preget, det vil vi bli, men vi skal prøve å opprettholde driften. Det er et godt selskap, sier Krokstad.
Redningsmannskaper var raskt på plass etter meldingen om ulykken kom.
En traktor ble brukt til å flytte på vraket etter havariet.
Det var mye tåke i området da styrten skjedde.
Ifølge en nabo i området, var det svært dårlig sikt på stedet.
Området rundt havariet er sperret av.
Alle etater rykket ut til ulykken.
Undersøkelse
Politiet har sperret av området og planen var at lufthavarikommisjonen og kriminalteknikere ville starte med undersøkelser og sikring av tekniske bevis tirsdag ettermiddag.
Det vil være vakthold på stedet til arbeidet er ferdig. Det vil bli gjort avhør av piloten når det er forsvarlig.
– Det er for tidlig, naturlig nok, å si noe om årsaken til ulykken. Av erfaring vet vi at det også kan ta tid før vi får svar på hva som har hendt, sier tjenesteenhetsleder i Innherred, Snorre Haugdahl.
Helikopterturen var et privat oppdrag og betegnes av politiet som en «fritidsreise».
Innsatsleder Stig Viken opplyser om at redningspersonell kom raskt til stedet, og det ble umiddelbart satt i gang livreddende tiltak.
– Vi fikk også hjelp av en traktor til å få løftet opp skroget for å få frigjort en person som lå i klem, sier Viken.
En traktor ble brukt til å flytte på vraket etter havariet.
Foto: Bjarte Johannesen / NRKJustisministeren i Verdal
Da helikopteret styrtet, var justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) i Verdal for et møte med politiet.
– Jeg fikk melding om at det hadde skjedd ei ulykke like etter at møtet var ferdig. Det gjør alltid inntrykk å være rett på noe sånt. Først og fremst tenker jeg på de som er omkommet og de som nå har mistet noen de er glad i, sier hun til NRK.
Emilie Enger Mehl (Sp) var i møte med politiet i Verdal da ulykka skjedde.
Foto: Morten Andersen / NRK– Det er forferdelig trist og vondt når noe sånt skjer, og det rammer et lokalsamfunn som kommer til å være veldig berørt av dette i lang tid framover. Så jeg tenker på de som er rammet, eller som kjente noen av de som var med i ulykken i dag.
Mehl roser nødetatene som var raskt på plass, og legger til at hun er glad for den gode beredskapen vi har i Norge.
– Nå skal det gjøres en etterforskning, som både politiet og havarikommisjonen må stå for. Hva som har skjedd og hvordan det ble håndtert er svar vi vil få i framtida.
Brukt av politiet
Det er etter det NRK er kjent med samme helikopter som tidligere er blitt brukt av politiet i Oslo.
Tjenesteenhetsleder i Innherred, Snorre Haugdahl, sa i pressekonferansen tirsdag at han har hørt at helikopteret har vært i tjeneste hos politiet.
– Men jeg kan ikke bekrefte det.
Mehl sier til NRK at hun ikke kjenner til om helikopteret har blitt brukt av politiet.
Iverksatt kriseteam
Ordfører i Overhalla, Hege Kristin Kværnø Saugen (Sp), beskriver hendelsen som tragisk.
– Overhalla er en liten kommune hvor de fleste kjenner de fleste, så det blir fort veldig nært for veldig mange, sier hun.
– Men tankene går bestandig til de som er rammet hardest. Vårt hovedfokus er å ta vare på pårørende og etterlatte.
Saugen sier at kommunens kriseteam er iverksatt og at de har tett dialog med pårørende.
Ordfører i Verdal, Pål Sverre Fikse, sier de følger situasjonen tett.
– Vi har aktivert det psykososiale teamet vi har som skal bistå med debrif av involverte og ivaretagelse av pårørende.
Sar Queen forsøkte flere ganger å lande i Verdal, uten å lykkes.
Foto: Skjermdump fra FlightradarØnsker tips
Snorre Haugdahl i politiet sier at de ønsker tips fra folk som kan ha sett eller hørt noe.
– Vi ønsker selvsagt om folk har hørt eller sett ting omkring tidspunktet for ulykka, at de melder seg og tar kontakt med lokalt politi som har satt etterforskningsledelser, som jobber med å få opplysninger fra vitner som allerede har meldt seg eller var til stedet da ulykken skjedde.
Han kan ikke si noe om hvor lang helikopteret hadde flydd før det styrtet.
– Vi samler mest mulig informasjon og undersøkelser vil bli gjort av de som har kompetanse innenfor dette. Så er det en god del etterforskning som vil bli gjort framover. Det kan ta en god del tid.