Hopp til innhold

Vårløsning på Trøndelag Teater

Syndig lyst, lidenskap og fortielse så det holder. Årets vårsatsing på TrøndelagTeater svinger, sier vår anmelder.

Melchior (Hermann Sabado)

Hermann Sabado og mange andre gjør en glimrende jobb på scenen på Trøndelag Teater

Foto: GT Nergaard

Hør anmeldelsen

Den fanger helt i starten. Musikken spiller opp. Det er noe som bryter, noe underliggende, noe vi ikke helt får tak i, men som så til de grader er tilstede. Mørkt, uvisst og åpent, sugende. Alt er der allerede i de første toner, dansetrinn, scene og lys.

Heftige spørsmål


Spring awakening, er en musikal fra Broadway i 2006, bygd på et kontroversielt teater fra 1891. Om eggende hormoner, uvisshet, fortielse, incest, abort, makt og ære, gud og rektor, frykt og uvitenhet, sjølmord, lidenskap, sex og homofili og opprør. Trua på noe bedre.

Tøft i 1891 som teater, tøft i 2006 som musikal, og nå på Trøndelag Teater. Samme stykke hadde nylig premiere med en versjon på Oslo Nye Teater, uten at det ser ut til å bli den store publikumssuksessen. Med andre ord. Spennende og utfordrende. Holder denne utgaven det den lover?


Ramma er en gammel kostskole, gutter og jenter avskilt selvsagt. Dette er ungdom i brunst. Det vil si, voksne som spiller famlende, prøvende, opprørske og fnisende tenåringer som ikke får andre svar på sine spørsmål enn de fikk av latinskolen og alvorlige, mektige prestemenn, den gang. Et forgangent drama kanskje, eller gjelder det i dag også.

Aktuelt og godt

Jo, det gjelder. Hormonene er de samme. De er gjenkjennbare. Konsekvensene også. Fortielser, overgrep og undertrykkelse er utvilsomt til stedet også i vår tid.
Og det holder.

Stykket vokser faktisk på Trøndelag Teater. Her skaper musikere, lysmester, regissør, scenograf, koreograf og skuespillere noe som er sterkere enn teksten og låtene i seg selv.


Det er passe rått og planlagt rufsete, ungdommelig usikkert og prøvende. Detaljene og overgangene er oppfinnsomme og spennende. De har kraft og overraskelse i seg. Framdrifta er der hele tida, også når balladene suger seg fast i veggene.

Her er jeg ikke i nærheten av å få min vanlige musikallengsel etter neste nummer fordi det er så mye som skal synges. Komposisjonen her er stram og prestasjonene fra skuespillere og musikere meget gode. Vel blåst, Trøndelag Teater. En god vårløsning dette.

Anmeldt av Lars Erik Skjærseth

Ilse (Mari Haugen Smistad) og Moritz (Mads Bones)

Et godt stykke teaterhåndverk i Spring awakening fra Ilse (Mari Haugen Smistad) og Moritz (Mads Bones).

Foto: GT Nergaard