NRK Meny
Normal

Havner i Trøndelag avviser millionkrav fra Hurtigruten

Hurtigruten mener de har betalt elleve millioner kroner for mye i kaiavgifter i Rørvik og Trondheim.

Hurtigruta Polarlys til Trondheim

Hurtigruta Polarlys til Trondheim

Foto: Roar Hansen

Det var Dagens Næringsliv som først skrev om Hurtigrutens forliksklage og krav mot 21 norske havner. I tillegg må havna i Bodø møte i retten over nyttår.

Stein Lillebo

Kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten

Foto: Art Rent AS

– Vi mener vi har betalt henholdsvis fem og seks millioner kroner for mye i de to havnene vi anløper i Trøndelag mellom 2012 og 2014, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten til NRK.

Anløpsavgift

Alle 34 havner som Hurtigruten anløper fakturerer de elleve skipene på forskjellig vis. Den totale summen for havneanløp (kaiavgift) kommer for de tre årene mellom 2012 og 2014 opp i 296 millioner kroner. Av dette vil Hurtigruten ha tilbake 120 millioner kroner.

Kaiavgiftene har økt fra 75 millioner i 2009 til 101 millioner i 2014. Dette er langt mer enn prisstigninga, og Hurtigruten argumenterer med at havneloven tilsier selvkost for anløpsavgifta.

I tillegg til kaiavgifta kommer vederlag for tjenester Hurtigruten mottar, som blant annet vann, landstrøm og passasjerterminaler. Ifølge nye bestemmelser i Havneloven fra 2010 er det fri prisfastsettelse på disse tjenestene.

Rørvik Havn

Hurtigruter ved kai i Rørvik

Hurtigrutene møtes ved kai i Rørvik 10.april 2014.

Foto: Atle Markeng / NRK

Havna i Rørvik kreves for nesten fem millioner. Her er kaiavgifta lav, 480.000 kroner, mens vederlag for tjenester er over fire millioner kroner. Styreleder Oddvar Arild Bakke i Rørvik Havn bekrefter at de har mottatt forliksklagen.

Vi mener på ha vårt på det tørre og avventer rettsaken mellom Hurtigruten og Bodø Havn, sier Bakke.

Wollert Krohn-Hansen havnedirektør

Wollert Krohn-Hansen, havnedirektør i Trondheim

Foto: Martin Hammervik / NRK

Trondheim Havn

Havnedirektør i Trondheim, Wollert Krohn-Hansen, avviser kravet på vel seks milloner kroner, og avventer også rettsaken.

Vi mener å ha dokumentert overfor motparten at våre kalkyler for beregning av avgifter og vederlag stemmer.

Krohn-Hansen henviser ellers til samarbeidsorganet Norsk Havneforening, og dette innlegget fra dets direktør Arnt-Einar Litsheim.

Video fra Trøndelag

Se vår "timelapse" av juliværet i Trøndelag
Promo folkemøte fra Kimen på Stjørdal
Femte året med spel i år