NRK Meny
Normal

Hard kritikk mot UKAs betalingskort

UKA-festivalen i Trondheim får kritikk av Forbrukerrådet for betalingskort som publikum må bruke.

Dødens Dal

Cashless-kortet ble først og fremst tatt i bruk i forbindelse med konserter i Dødens Dal under UKA.

Foto: Ellinor Hansen / NRK

Forbrukerrådet mener det er urimelig å "betale for å betale". I Dødens Dal, hvor de største arrangementene blir holdt, aksepteres kun såkalte Cashless-kort, som koster 50 kroner.

– Helt urimelig

– Vi er i prinsippet imot at man må betale for å betale. Det er rett og slett urimelig, sier rådgiver Hans Helde i Forbrukerrådet til NRK.no.

Marthe Fuglesang

Marthe Fuglesang i UKA 2011 forsvarer bruken av Cashless-kortet.

Foto: Trine Aaen, NRK

Et grønt og rødt kort med UKA-logoen på settes inn i ladestasjonen på Samfundet og et betalingskort går inn i en terminal på motsatt side av skjermen. Marthe Fuglesang som er økonomisjef for UKA 2011 har med det fylt opp sitt eget Cashless-kort for noen hundrelapper.

– I hovedsak valgte vi å bruke dette kortet på grunn av arrangementene i Dødens Dal. Det reduserer kontanthåndteringen, og dermed risikoen for svinn og tyverier, sier Fuglesang.

Ikke begeistret

Stadig flere arrangører tar i bruk slike betalingskort. Sommerfestivalen i Selbu, Hovefestivalen og Døgnvillfestivalen blant annet. Men Hans Helde er ikke begeistret.

Cashless-kortet

UKA 2011 får kritikk fordi de har innført dette kortet.

Foto: Trine Aaen, NRK

– De som besøker UKA kanskje en gang for å kjøpe seg en brus eller litt mat, må altså først betale 50 kroner for å kunne kjøpe dette. Det virker urimelig, sier Helde.

Cashless-kortet koster 75 kroner om man kjøper det på nett, og 50 kroner på festivalområdet. Amalie Solenes er en av publikummerne som skulle besøke UKA en gang, og hun liker ikke betalingsordninga.

– Har ikke noe valg

– Jeg skjønner ikke litt av poenget en gang. Du har jo ikke noe valg. Du må jo kjøpe dette kortet. Jeg skulle på en konsert, og kjøpte to øl. Det ble dyrt øl, for å si det sånn, sier hun.

Amalie Solenes

Amalie Solenes er svært kritisk til kortordningen under UKA.

Foto: Privat

Kortet som publikum i Dødens Dal må kjøpe under UKA, varer ut 2011.

– Det er kanskje enda mer provoserende. Vi kunne jo brukt kortet under senere festivaler, men det går jo ikke. Jeg tror ikke jeg skal på så mange flere festivaler i 2011, ler Solenes.

Kan tjene mye

For å hente ut penger som blir til overs på Cashless-kortet, må man skrive ut ei kvittering på en av stasjonene og fikse det på nett. Hans Helde i Forbrukerrådet tror det er mange som synes det blir tungvint.

– Hvis du har brukt flere tusen kroner under festivalen, gidder du ikke hente ut kanskje 20 kroner som står igjen på kortet. Da kan det bli gode penger for arrangørene. Hvis 1.000 studenter gjør det samme, sitter jo arrangørene igjen med 20.000 kroner, sier Helde.

Skal evalueres

Marthe Fuglesang sier de vurderte både fordeler og ulemper med kortet før de tok det i bruk.

– Når vi veide fordelene opp mot ulempene, synes vi likevel det var best å innføre Cashless-kortet. Vi skulle selvfølgelig ønske det ikke var sånn, men nå er det en gang sånn, sier hun.

Når UKA er over skal hele ordningen med Cashless-kortet evalueres.

– Jeg håper kortet er kommet for å bli, men vi skal se nøye på både fordeler og ulemper, lover Fuglesang.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Jens Kvernmo får fisk i forteltet sitt. Se serien på NRK1 tirsdager klokken 20.25