Har solgt 50 000 slike på to måneder

De som lager motebrodder for unge jubler over at flere og flere ønsker å føle seg trygge på glatta.

Partybrodden

Disse broddene har blitt populære hos unge som vil være trygge på glatta.

Foto: SINDRE LUNDVOLD

Sverre Steensen

Sverre Steensen er godt fornøyd med salget så langt i år.

Foto: SINDRE LUNDVOLD

«Kan vi lage brodder som 20-åringer kan gå med?»


Det var spørsmålet Sverre Steensen spurte seg. Han er gründer i Enklere liv og jobber daglig med å gjøre hverdagen til nordmenn litt enklere.

– I januar i fjor var det så utrolig glatt på veiene. Vi så at det var ikke bare de eldre som falt på isen, men også de yngre, sier Steensen.

Les også: Fleire unge brukar broddar

Kjempesalg

Partybrodden

Partybrodden kommer i ulike farger og tar lite plass

Foto: SINDRE LUNDVOLD

Det har tydeligvis også de unge forstått, noe som har ført til at brodder har blitt populært også hos de under pensjonsalder.

Det har Steensen gledelig fått merke effekten av.

Hittil i år har selskapet hans solgt 50 000 eksemplarer av "partybrodden", en brodd i flere farger som har blitt veldig populær.

Også andre forhandlere NRK har vært i kontakt med bekrefter at etterspørselen etter brodder er stor, og en butikk i Trøndelag selger dobbelt så mange brodder som tidligere.

– Bedre å se dum ut enn å være det

Anna Khomeriki

Anna Khomeriki synes man skal bruke brodder uansett, men synes det er en god ide å selge brodder som ser kule ut.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Anna Khomeriki er 29 år og kommer fra Russland. Hun synes det er bedre å se dum ut enn å være dum og ramle på isen.

– Jeg bruker brodder fordi der er så mye is på veiene her og det er så glatt. Jeg klarer ikke å gå uten broddene mine, og jeg skjønner ikke hvordan norske ungdommer klarer det, sier Khomeriki.

Hun tror de unge prøver å kle seg pent og vil se kul ut, og da er det mange som kanskje synes at broddene ødelegger.

– Jeg tenkte faktisk over dette da jeg kom til Norge. Jeg lurte på hvorfor de ikke laget broddene i ulike farger og med et litt mer interessant design. Kanskje det hadde vært mer populært hvis broddene så litt bedre ut, sier Khomeriki.

Hun forteller at det ikke er veldig mange i Russland som bruker brodder.

– Vi har også mye is på veiene i Russland. Jeg tror mange der kunne vært interessert i det, så kanskje jeg skal begynne å eksportere brodder fra Norge til Russland, ler Khomeriki.