Skipper Rolf Aare på slepebåten Stadt Master sier til NTB at han håper å være i Stavanger fredag, før neste storm. Tirsdag ettermiddag var slepet på vei ut Trondheimsfjorden med en fart på nesten 9 knop.
Richard With har ligget skadet og til dels værfast etter grunnstøtingen på Trondheim havn tirsdag 6. januar. Slepet foregår med slepebåten Stadt Master og med fartøyet Waterbjørn som assistanse. Uten værhindringer er det beregnet at turen til Stavanger vil ta tre døgn.
Hustadvika og Stadt
– Vi satser på å komme til Hustadvika når stormen der har lagt seg, sier Rolf Aare.
Hustadvika sør for Kristiansund er det første åpne havstykket på turen sørover. Dit er det beregnet 12-14 timers seilas fra Trondheim, dersom alt går etter planen.
Rolf Aare sier at det er bra værutsikter også for onsdag ettermiddag, når slepet skal passere Stadt.
– Det kan hende vi får bra vær hele ruta, sier han.
Men det er fare for ny storm fredag kveld og lørdag. Med forsinkelser underveis kan det derfor bli værhindringer på de åpne havstykkene Sletta nord for Haugesund og Boknafjorden.
Skip på verksted
Etter verkstedopphold og reparasjon på verftet GMC i Stavanger skal Richard With etter planen inn i rute igjen fra Bergen den 20. februar, opplyser kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten ASA til NTB.
Årsaken til at skipet ikke kommer i drift tidligere, er at det tar tid å skaffe deler til reparasjonen.
I resten av januar måned kommer Hurtigruten bare til å ha sju og åtte skip i fart langs kysten mellom Bergen og Kirkenes. Dette skyldes at MS Polarlys skal ha et planlagt verkstedsopphold fra 15. til 27. januar, og MS Lofoten skal på verksted fra 22. januar til 2. februar.
MS Nordlys ligger i opplag ved Åndalsnes, og skal settes i rute fra 4. april. Da først vil alle elleve hurtigruteskipene være i drift, og klare for sommersesongen.