NRK Meny
Normal

Dette er trolig Trøndelags ivrigste sagfører

Erik Foss fra Klæbu har 300 motorsager.

Erik Foss

Erik Foss fotografert på Sverresborg hvor mange av motorsagene hans nå er på utstilling.

Foto: Malin Sveinsdotter Lystad / NRK

Motorsag

Utstillingen på Sverresborg viser motorsagens utvikling.

Foto: Malin Sveinsdotter Lystad
Motorsag

En av Foss sine motorsager.

Foto: Malin Sveinsdotter Lystad / NRK
Erik Foss med motorsag

Dette er en gammel tomannssag, en tosylindret Mercury Disston fra 1949.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

– Det er vel mellom 50 og 60 som går. Ellers er de bare på utstillingsstadiet, sier Erik Foss.

Interessen for motorsag startet på 60-tallet da han som barn var med og hjalp til i skogen.

– Det var veldig trivelig å høre saga, og det var gode minner vi kan se tilbake på i dag.

Jobu fra 1959

Som ungdom fant han igjen farens gamle motorsag i garasjen.

– Det var en Jobu junior super fra 1959 som faren min kjøpte i Sverige da han var der på arbeid.

Siden har det ballet på seg, og i dag har Foss altså 300 motorsager. Og fordelen med å sitte på så mange sager er åpenbar:

– Jeg har bestandig ei som går, ler Foss.

Rundt 200 av Foss sine sager er nå utstilt på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum, utstillingen heter «Så flisa fyk! – 200 motorsager på 100 år».

Internasjonalt

Erik Foss forteller at det er 5–6000 i verden som samler på motorsager, og han har kontakter på flere kontinenter.

– Jeg kjenner folk på New Zealand, i Australia, Canada og Amerika, ja over alt.

Han er fortsatt interessert i å skaffe seg flere sager, og sier at han har plass til flere.

– Jeg kunne tenkt meg flere av de gamle Bamse- og Comet-sagene som er norske. Vi må også huske at vi hadde en veldig stor produksjon av motorsager her i Norge, Jobu var Europas største sagfabrikk på 70-tallet, sier Erik Foss.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Jens Kvernmo får fisk i forteltet sitt. Se serien på NRK1 tirsdager klokken 20.25