– Det kan bety at enkelte brukere som har spørsmål de vil ha svar på i dag, må vente til i morgen. Det kan også bety at vi må flytte noen avtaler til noen av brukerne til vi er pålogget igjen, sier Jostein Solberg, fylkesdirektør i NAV Nord- Trøndelag.
Det får ingen konsekvenser for de som har løpene utbetalinger fra NAV.
Kan ikke utføre jobben
Ifølge Solberg er IKT- verktøyet Arena veldig viktig for at NAV-ansatte skal kunne utføre jobben sin.
– Leverandøren av det ene av datasystemene våre gjorde en oppdatering her før jul og da oppstod det noen problemer. De har ikke funnet feilen. Dette er et av de viktigste arbeidsredskapene våre så det er veldig frustrerende for våre ansatte og ikke å være inne på dette systemet hele dagen.
Ansatte reagerer
Birgit Rennemo er fylkestillitsvalgt i Norsk Tjenestemannslag, og reagerer sterkt på at systemet ennå ikke er oppe og går.
– Det går utover veldig mange. Vi forventer at arbeidsgiver gjør noe med datasystemene og det fort.
Usikkert
Og når feilen kan bli rettet, har ikke Solberg noe svar på.
– Ja den som kunne svare på det. Leverandøren har ikke funnet feilen ennå, så det er vanskelig å si noe om når det kan bli rettet. Men det jobbes døgnkontinuerlig for å rette opp dette, sier Solberg.
Arena - datasystemet som skaper problemer for NAV.