– Vi ser en typisk konstruktivist, som la vekten på klar form hele tiden. Disponering av lerretet, balansering, ekvivalering, sier Håkon Bleken om maleriet til Tiller.
Håkon Bleken og Lars Tiller var tidligere kollegaer, og studerte sammen på høgskolen. Begge gikk på arkitektavdelingen under Arne E. Holm, og Bleken er ikke beskjeden i beskrivelsen av Tiller.
– Jeg anser Lars til å være en av de mest betydelige malerne som har levd i vår tid, sier han bestemt.
LES OGSÅ: Håkon Bleken om Hannah Ryggen.
Malte firkanter
Håkon Bleken forteller at Trondheimskunstner Hannah Ryggen mente Tiller malte firkanter hele livet.
– Da Lars Tiller kom inn i samme rom som Hannah Ryggen, reiste hun seg å sa: "Se, der kommer han som maler ruter". Hun var ikke så begeistret for det. Men de var selvfølgelig gode kollegaer allikevel, sier Bleken til NRK.
LES OGSÅ: Håkon Bleken frastjålet kunst for halvannen million kroner.
Fraktet det nonfigurative maleriet til Trondheim
Etter at Inger Sitter, Gunnar S. Gundersen og Jakob Weidemann introduserte den nonfigurative kunsten i Oslo, kom Lars Tiller i Trondheim.
– Det kom en gruppe med nonfigurative malere etter at Sitter, Gundersen og Weidemann hadde brutt barrieren i Oslo. Da kom Lars Tiller i Trondheim. Han la vekt på klarhet, konstruktivitet, skifting av rom, og volum i for- og bakgrunn, forteller Håkon Bleken.
Maleriet "Blått med rødt 1965" er 120 x 120 cm stort, og Bleken får stor respekt for Tiller når han studerer det store bildet.
– Det er så merkelig med sånne bilder, til tross for det kjølige, teoretiske, litt kalde prinsippet, er det så malerisk og poetisk malt at jeg får den største respekt for bildet. Og for Lars, sier Bleken om maleriet.