Spennet er stort mellom de to sporene i Håkon Gullvågs kunst som nå skal vises på utstilling sammen. Selv mener han de er naturlige motstykker, som han dels arbeidet fram samtidig dog i to forskjellige atelierer.
- De balanserer ting for meg, sier Gullvåg til NTB.
På Notodden
15. mai åpner Gullvåg utstillingen Det hellige og det profane i Telemarksgalleriet på Notodden. Det er en tidligere industrihall, noe som gir et stort og nærmest kirkeaktig gallerirom der Odd Nerdrum stilte ut i fjor sommer.
- Det blir fint å gjøre seg ferdig serien med himmelske bilder der nede. Den har vært på vandring i Norden, og nå lager jeg sluttstykket, sier Gullvåg som vil male ferdig det siste verket i denne delen, et alterskap, på stedet.
Denne ene halvdelen av utstillingen omfatter en bildeserie som løper ut fra de midlertidige kirkeutsmykningene han gjorde i Nidarosdomen.
- Det var naturlig å lage frittstående bilder som oppsummerte arbeidet mitt som kirkekunstner. Disse bildene forholder seg til kunsthistorien, så vel som til det hellige, kirkelige rom og det liturgiske, forklarer Håkon Gullvåg.
Livets motsetninger
For den andre halvdelen av malerier er det kunsten som er det overordnede. Der har Gullvåg latt seg inspirere av Oscar Wildes roman Bildet av Dorian Gray; om en ung mann som forblir vakker til tross for sine utskeielser, mens portrettet av ham er det som viser forfallet.
- Der er det forgjengeligheten, forfallet, og dyrkingen av det som er fascinerende og vakkert, sier han.
Det er første gangen disse to sporene vises samtidig, selv om verkene dels har vært stilt ut før. Med disse to sporene blir det en ren utstilling. De har hver sin side rent fysisk, selv om de også smelter sammen.
- For meg er de to naturlige motstykker, to forskjellige ideer om det å være menneske. Ofte er det disse to motsetningene man holder på med i livet også og ikke bare i kunsten, sier Håkon Gullvåg.
Utstillingen omfatter også ti års grafiske arbeider, noe laget i år. I alt er det snakk om 100 verk, der en femdel er grafikk.
Travel sommer
Kunsthistoriker Tommy Sørbø, som også er styreleder for Telemarksgalleriet, sier om Håkon Gullvåg at maleren ikke er redd for å male seg inn i kunsthistorien.
- Han er opptatt av å være i dialog med Leonardo da Vinci! Blant annet stiller han ut en helt ny versjon av Nadverden, som er et stort arbeid både metaforisk og praktisk; det er vel fem meter langt, sier Sørbø, som beskriver Håkon Gullvåg som unorsk: Han klasker på, og er ikke redd for å skildre det sanselige.
- Jeg oppfatter ham i samme engelske tradisjon som blant andre David Hockney, med utspring fra modernismen heller enn fra noen nyromantisk, antimoderne trend. Håkon Gullvåg går en svært travel sommer i møte, forteller maleren selv til NTB
Det blir tre-fire store utstillinger i løpet av året som skal forberedes, og to bøker som kommer i tilknytning til disse. Det meste skjer i utlandet.