Hopp til innhold

Vindøkning og strøm medvirket til at hurtigruta grunnstøtte

Kort avstand til land, plutselig vindøkning og overflatestrøm var faktorer som førte til at hurtigruteskipet Richard With grunnstøtte i Trondheim 6. januar 2009.

Evakuering Richard With

Richard With gikk på grunn i havna i Trondheim i januar 2009.

Foto: Kristian Berge

Det skriver Statens Havarikommisjon for Transport i sin rapport etter grunnstøtingen.

– Det som skjedde skjedde, vi skal huske at Hurtigruten har 24.000 anløp i året og de aller, aller fleste går veldig bra. Men allikevel ser vi muligheter for å kunne gjøre enkelte forbedringer, kanskje spesielt som støtte for de som er ombord og skal fatte beslutninger der og da, sier havariinspektør Bjørn Brattfoss til NRK.

– Naturkreftene sterkest

Kommisjonen mener at vind- og strømkreftene som virket på skipet var større enn de kreftene «Richard With» hadde tilgjengelig for manøvrering da grunnstøtingen skjedde.

Det var 153 passasjerer og et mannskap på 47 ombord da skipet grunnstøtte i Trondheim havn. Passasjerene ble evakuert og ingen personer ble skadet.

Da skipet skulle legge til kai var den gjennomsnittlige vinden liten kuling med kast like oppunder sterk kuling. Like før grunnstøtingen ble det rapportert om vind opp mot 17 sekundmeter.

Richard With ble senere slept til Stavanger for reparasjon.

– Tok ikke høyde for strøm

Havarikommisjonen mener planleggingen av anløpet i Trondheim for ensidig ble basert på observasjonen av vindforholdene da skipet kom inn på havna.

– Havnas muligheter for informasjon om de rådende strøm- og vindforholdene ble ikke benyttet, skriver kommisjonen i sin rapport.

Her kan du lese Havarikommisjonens rapport

De peker også på at det ikke ble tatt høyde for påvirkning fra lokale strømforhold.

– Vi har gjennomført en sikkerhetsundersøkelse i forhold til grunnstøtingen hvor vi har prøvd å se etter et forhold som kan være med å hindre at tilsvarende hendelser skjer igjen. Vi har fokusert lite og ingen ting på ansvar og skyld, og vi retter i rapporten sikkerhetstilrådninger både til rederiet, til Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet Veritas, sier havariinspektør Bjørn Brattfoss.

Flere sikkerhetstilrådinger

Havarikommisjonen kommer med fire sikkerhetstilrådinger etter å ha gransket grunnstøtingen.

Blant annet råder de Hurtigruten til å lage dokumentasjon som viser hvilke krefter fartøyet har tilgjengelig og hvilke ytre påvirkningskrefter vind kan utsette skipet for. De mener også at rederiet bør vurdere om dette bør gjøres for de andre skipene i Hurtigruten.

Kommisjonen råder også Hurtigruten til å lage kriterier for når man skal vurdere alternative anløp i Trondheim. De mener rederiet bør vurdere om dette også skal gjøres gjeldende for de andre anløpsstedene.

Også Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas blir rådet til å gjøre tiltak etter grunnstøtingen.

– Sikkerheten kommer alltid først

– Rapporten fra havarikommisjonen er veldig i tråd med de interne undersøkelsene vi gjorde etter hendelsen, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no.

Han sier de jobber med å implementere tilrådningene i rapporten på best mulig måte, blant annet med å skaffe mer informasjon om hver havn.

– Vårt ønske er å bruke en slik hendelse for å bli bedre. Sikkerheten kommer alltid først, sier Ragnar Norum i Hurtigruten.

Video: Her evakueres passasjerene fra Hurtigruta

Video nsps_upload_2009_1_6_10_5_34_1568.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.