Styret gir administrasjonen i hjørnesteinsbedriften fullmakt til å jobbe videre med finansieringstilbudet fra DnB NOR.
– Det gjenstår litt arbeid, men vi håper og tror at dette blir en bra løsning, sa personalsjef og pressetalsmann Reidar Gullesen til NTB sent tirsdag kveld.
Reidar Gullesen
Sikrer sysselsetting
Gleden sto i taket da Fosen Mekaniske Verksteder i Rissa kapret kontrakter for bygging av tre nye skip. Kontraktene skal være verdt opptil 900 millioner kroner og kan sikre arbeid for opptil 200 ansatte langt ut i 2006.
Men de ansatte strømmer ikke til nye jobber på verftet til uka.
– Det blir nok en stund til arbeidet er i full gang, sa Gullesen.
Kveldsmøte
Det tidligere konkurstruede verftet var avhengig av en finansieringsavtale for å gå løs på de nye oppdragene. Mandag og tirsdag jobbet administrasjonen på spreng med å vurdere vilkårene i et lånetilbud gitt av DnB NOR.
Grønt lys ble gitt i et sent møte mellom administrasjonen og styret tirsdag kveld.
Sparebank1 Midt-Norge er med i finansieringsplanen sammen med DnB NOR. I tillegg har det statlige instituttet for eksportkreditt (GIEK) har garantert for 50 prosent av beløpet.
– Ny gullalder
Da NTB snakket med Rissa-ordfører Per Kristian Skjærvik (Ap) tirsdag ettermiddag, var han offensiv.
Per Kristian Skjærvik
– Det ordner seg det her, det er jeg helt sikker på. Det er kjempevesentlig at dette går i boks. Hvis Fosen Mek. får på plass denne ordren, kan dette være starten på et nytt gyllent tiår i Midt-Norge, sa Skjærvik.
Byggingen av luksusskipet «The World» skapte Klondyke-stemning på Fosen Mek., som på det meste hadde 1 000 ansatte. Så ble verkstedet mistenkt for urettmessig å ha skaffet seg verftsstøtte. Økokrim-saken ble henlagt etter bevisets stilling, men skadet verftet, som lenge var truet med konkurs. Og kommunen skal ha tapt 5-6 millioner skattekroner på Fosen-krisa.
På det meste var arbeidsledigheten oppe i ni prosent i Rissa. Nå er den nede på 4,5 prosent, og befolkningen setter nok en gang sin lit til Fosen Mek.