– Det har kommet en ny trend der det fokuseres på lokal, kortreist mat. I tillegg leverer vi et spennende produkt, sier Bård Einar Skjetnemark på Mikkelhaug Gård i Levanger i Nord-Trøndelag.
På gården er 2,5 årsverk sysselsatt med produksjon av eplemost i liten skala.
Etterspørselen er så stor at de skal plante 300 nye trær i frukthagen i høst.
De greier ganske enkelt ikke å levere nok.
– Det er et luksusproblem for oss. Vi prøver å gjøre noe med det ved å øke produksjonen av råvarer, forteller Einar Skjetnemark, som eier Mikkelhaug.
Kraftig vekst
Tall avisa Nationen nylig presenterte viser at det ble solgt lokal mat for 2,6 milliarder kroner fra september i 2010 til september i fjor.
Det er en vekst på 13 prosent.
Til sammenligning hadde det totale matmarkedet en økning på fire prosent.
I alt er det nesten 1.700 produsenter av lokal mat i Norge.
– En suksesshistorie
– Det vokser tre ganger så mye som annen dagligvarehandel, det er en fantastisk suksesshistorie. Og så er det ikke dyrt heller hvis du sammenligner med ei vannflaske på 7-eleven. Det er litt av et kvalitetsprodukt du får her, sier landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NRK.
Han tror veksten i etterspørselen for denne typen produkter kommer til å fortsette.
– Jeg tror det bare blir viktigere og viktigere for folk med de unike smakene og historien rundt maten, sier Slagsvold Vedum.