Hopp til innhold

Lokal mat går så det griner

Salget av lokal mat øker langt mer enn andre dagligvarer. Landbruksministeren tror veksten vil fortsette.

Lokal mat selger godt.

VIDEO: Bård Einar Skjetnemark ser over frukt som skal presses til eplemost.

Rognebærgele

Lokal mat kommer i mange varianter, dette er rognebærgele.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK
Ost fra Røros

Ost med krydder fra Røros.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK
Trygve Slagsvold Vedum

Landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

– Det har kommet en ny trend der det fokuseres på lokal, kortreist mat. I tillegg leverer vi et spennende produkt, sier Bård Einar Skjetnemark på Mikkelhaug Gård i Levanger i Nord-Trøndelag.

På gården er 2,5 årsverk sysselsatt med produksjon av eplemost i liten skala.

Etterspørselen er så stor at de skal plante 300 nye trær i frukthagen i høst.

De greier ganske enkelt ikke å levere nok.

– Det er et luksusproblem for oss. Vi prøver å gjøre noe med det ved å øke produksjonen av råvarer, forteller Einar Skjetnemark, som eier Mikkelhaug.

Kraftig vekst

Tall avisa Nationen nylig presenterte viser at det ble solgt lokal mat for 2,6 milliarder kroner fra september i 2010 til september i fjor.

Det er en vekst på 13 prosent.

Til sammenligning hadde det totale matmarkedet en økning på fire prosent.

I alt er det nesten 1.700 produsenter av lokal mat i Norge.

– En suksesshistorie

– Det vokser tre ganger så mye som annen dagligvarehandel, det er en fantastisk suksesshistorie. Og så er det ikke dyrt heller hvis du sammenligner med ei vannflaske på 7-eleven. Det er litt av et kvalitetsprodukt du får her, sier landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NRK.

Han tror veksten i etterspørselen for denne typen produkter kommer til å fortsette.

– Jeg tror det bare blir viktigere og viktigere for folk med de unike smakene og historien rundt maten, sier Slagsvold Vedum.