Hopp til innhold

Godt håp for Sør-Norge

Avinor har nå godt håp om å få åpnet luftrommet over hele Sør-Norge i løpet av søndag kveld.

Securitas på Værnes.
Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Luftrommet nord for Bergen lufthavn, Flesland er nå åpent til og med Berlevåg i Finnmark. Luftrommet lengst øst i Finnmark, som omfatter lufthavnene Kirkenes, Vadsø, Vardø og Båtsfjord - er fortsatt ikke tilgjengelig, men det er godt håp om at dette kan endre seg utover kvelden, opplyser Avinor .

Seks til tolv timer

Luftrommet over Bergen lufthavn, Flesland, Florø, Førde lufthavn, Bringeland, Sandane lufthavn, Anda (som er stengt pga byggearbeider), Sogndal lufthavn, Haukåsen, Ørsta-Volda lufthavn, Hovden, Ålesund lufthavn, Vigra og Molde lufthavn, Årø, samt Røros - og videre nordover - vil være åpent.

Prognosene viser at luftrommet over hele Sør-Norge kan være klart i løpet av de neste seks til tolv timene. Dette innebærer at både Stavanger lufthavn, Sola , Haugesund lufthavn, Karmøy, Kristiansand lufthavn, Kjevik , Oslo lufthavn, Gardermoen (OSL), Torp og Rygge muligens kan åpnes i løpet av kvelden. Det vil komme en ny melding om dette ca kl. 21:00

Fra Værnes går det flere fly nordover i ettermiddag og kveld. Sjekk flytidene her: Værnes

Norwegians flyr likevel

Søndag formiddag varslet Norwegians at selskapet ville sette opp et fly fra Værnes til Tromsø. Noen timer senere var pågangen stor og søndag ettermiddag vurderte selskapet å sette opp flere avganger nordover. Samtidig besluttet Norwegian at selskapet søndag kveld sender fly både sørover fra Værnes til Bergen og nordover fra Bergen til Værnes. Markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian sier til NTB at dersom det blir gitt klarsignal også for Gardermoen er selskapet innstilt på å kaste seg rundt og få til avganger også herfra. Men foreløpig er det forbindelsene mellom Bergen og Tromsø som går søndag kveld.

Den første avgangen i Norwegians regi er fra Værnes litt etter klokken 18. Flyet går tur-retur med avgang Værnes klokken 18.20 og fra Bodø klokken 19.40, opplyser Braathen til NTB. Flyet returnerer fra Tromsø klokken 20.50 og fra Bodø klokken
21.55. Avgangen sørover fra Værnes går klokken 20.45 og nordover fra Bergen klokken 22.05.

– Alle avganger er lagt ut for åpent salg. De som allerede hadde booket plass, fikk melding fra selskapet via sms om at flyet gikk likevel, opplyser Braathen.

SAS øker flyavgangene

Også SAS besluttet søndag å gjennomføre tre avganger begge veier mellom Tromsø og Værnes, mens Widerøe opererte en rekke ruter i hele Nord-Norge.
SAS-avganger fra USA søndag er foreløpig ikke kansellert. I en pressemelding opplyste selskapet at det vil undersøke mulighetene for at ett eller flere fly kan lande i Norge.

Ifølge Avinor vil det klokken 21 søndag bli avgjort om fly kan lande eller ta av fra Gardermoen og resten av landet, men det er uklart om noen av selskapene vil se seg tjent med å sette opp ruter før eventuelt mandag morgen. Derimot vil det være viktig om flyene fra USA kan lande slik man har håpet på.

* Ingen aktivitet på Værnes

* Venter på syk datter

Raser mot flyforbudet

Flyforbudet i Norge og resten av Europa vitner om paranoia fra myndighetens side, sier SAS-kaptein Per Gunnar Stensvaag fra Tromsø. – Flyforbudet er det største hysteriet i vårt århundre, sier Stensvaag, som har 35 års fartstid som pilot, til Nordlys.

Han sier det er viktig å skille mellom det å fly rett over en vulkansky og røyken fra vulkanen på Island. – Inne i skyen er den en mengde tunge partikler som kan være farlige hvis man flyr rett over vulkanen, men dette gjelder i den umiddelbare nærhet til vulkanen. Det vi har fått i Europa er røyk, og det er ingen som kan påvise at det er farlig. Vi har ofte svart snø på Østlandet på grunn av industriforurensing fra Tyskland, uten at vi stenger luftrommet av den grunn, sier Stensvaag som gir dette bildet:
Hvis noen pisser i Maridalsvannet, stenger man ikke av vannet i hele Oslo.

– Preget av paranoia

Han mener flyforbudet er symptomatisk for et samfunn preget av paranoia. – Her har vi helikopter som er rustet til å fly inn i områder hvor ørkensand virvles opp, men de samme helikoptrene kan altså ikke sendes inn i en nordnorsk fjord i pent og klart vær for å hjelpe et menneske som holder på å dø? spør SAS-piloten.

Det har blitt vist til en dramatisk nesten-ulykke over Indonesia i 1982, da alle motorene på et fly fra British Airways stoppet på grunn av en vulkansky. – Flyet fløy like over vulkanen, men myndighetene bruker historien for det den er verdt og skal vise handlekraft for enhver pris, sier Stensvaag til Nordlys.