Hopp til innhold

Går mot nytt gigantunderskudd i AtB

Kollektivselskapet AtB ser ut til å få et underskudd på 108 millioner kroner for 2014. Nå kan det bli enda dyrere å ta bussen.

Atb vurderer rutetilbudet

AtB må gjøre drastiske grep for å forhindre et nytt gigantisk underskudd.

Foto: Stein Roar Leite

Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen.

Fylkesrådmann vil ikke være med på at det var en fiasko å lege ut kollektivtrafikken på anbud, selv om fylkeskommunen ikke sparer en krone på det.

Foto: Stein Roar Leite

Tidligere ble det kjent at AtB regnet med å gå med et underskudd på 50 millioner kroner i 2014. Da ble det varslet at det fylkeskommunale selskapet ville ta grep for å unngå et så stort underskudd.

Nå viser beregninger, fylkeskommune selv har gjort, at underskuddet kan bli enda større enn forventet.

Om det ikke gjøres drastiske grep går selskapet mot et underskudd på 108 millioner kroner for 2014.

– Vi har hatt et for optimistisk budsjett. De siste årene har vi hatt en voldsom utvikling i antallet passasjerer i kollektivtrafikken. Da vi laget budsjettet for i år i september forventet vi en fortsatt vekst i passasjertallet. Men den stoppet opp i oktober, sier fylkesrådmann i Sør-Trøndelag, Odd Inge Mjøen.

Han tror den milde vinteren kan være årsaken til dette. Lite kulde og snø har ført til at de som går eller sykler til jobb på høsten ikke har gått over til bussen når vinteren starta.

Sparte ikke på anbud

– I tillegg hadde vi en forventning at når regionbussanbudet ble lagt ut på anbud at vi skulle få dette til en lavere pris. Det gjorde vi ikke, sier Mjøen.

Da ruteplanene i det nye anbudet ble kjent ble det store protester fra folk ute i distriktene. Dermed måtte AtB øke rutetilbudet flere steder som kostet selskapet dyrt.

– Var det en fiasko å legge ut kollektivtilbudet på anbud?

– Det vil jeg ikke si. Vi har fått nye busser med høyere kvalitet enn det som var. I tillegg har vi fått moderne måter å billettere på, sanntidssystem og prioritering i lyskryss osv., fortsetter Mjøen.

Mjøen vil altså ikke være med på at det var en tabbe å legge ut regionbussene på anbud.

– Vi hadde nok forventninger om at vi skulle få noe lavere kostnader, men kvalitet koster, sier Mjøen.

Kan bli økte busspriser

Fra 1. januar i år økte prisene på kollektivtrafikken med ti prosent.

Fylkesrådmannen ønsker nå å øke prisene på bussen ytterligere med cirka sju prosent fra 1. august for å dekke opp for noe av underskuddet.

– Vi er nødt til å gjøre noe. Alle de 108 millionene må dekkes inn. Det meste av underskuddet, 90 millioner, tar vi innenfor eget budsjett. Men jeg vil foreslå å sende en liten regning til passasjerene fra høsten av, sier Mjøen.

En ny prisøkning er helt uaktuelt å gå med på for Arbeiderpartiet og fylkesordfører Tore O. Sandvik.

– Da vi økte prisene i januar sa vi at det ikke er aktuelt å øke prisene enda mer i 2014. Jeg tviler også på at en prisøkning vil gi nødvendig effekt med å få inn mer penger. Når man øker takstene, så ønsker færre å ta bussen, sier Sandvik.

Han sier fylkeskommunen nå vil bruke av oppsparte midler for å dekke deler av underskuddet. Han har ikke det klart for seg hvordan AtB skal klare å holde budsjettene framover.

– Nå må vi sette oss ned med tallene og det nye budsjettet fylkesrådmannen skal legge fram. Vi må først se på det før vi ser på løsninger og hvordan vi skal budsjettere til neste år, sier Sandvik.

Stort underskudd også i fjor

Kollektivselskapet gikk i fjor med et underskudd på 125 millioner kroner. Dette underskuddet skyldtes at selskapet hadde satt opp flere nye ruter som de ikke hadde budsjettert med.

Den gangen var fylkesordfører Tore O. Sandvik klar på fylkeskommunen ikke hadde råd til å drive kollektivtrafikken med underskudd.

Nå får vi se hva slags grep som blir gjort for å snu den negative trenden.