Hopp til innhold

Går mot en løsning for verftet i Rissa

Bostyrer jobber med en konkret løsning for videre drift for det tradisjonsrike verftet på Kvithyll.

Bergen Group Fosen

Verftet i Rissa har bygd flere store båter opp igjennom åra. Et av de mest kjente prosjektene var cruiseskipet The World som da det ble bygget var verdens største i sitt slag.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Advokat Knut Dypvik

Bostyrer Knut Dypvik fra Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig jobber for videre drift på verftet.

Foto: Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig/Espen Aaland

– Vi har landa et skifte for boet, men det er fortsatt en del uavklarte forhold som vi jobber intenst med, sier bostyrer Knut Dypvik til NRK.

Etter det NRK erfarer skal det være én interessent til å ta over verftet på Kvithyll. Det som fortsatt ikke er avklart er underskriften av selve kontrakten for overtagelse og sikring av oppdrag framover.

– Hovedfokus er å få til en løsning som er best mulig for kreditorene. Vi håper å få til en løsing slik at det går mot fortsatt drift, men det er som sagt en del uløste ting som det jobbes intenst med, sier Dypvik.

Målet er få til en avklaring innen fredag ettermiddag.

Mista kontrakt til 700 millioner

Det var 14. oktober at ledelsen i Noryards Fosen gikk ut og sa at de ikke så muligheten for videre drift av skipsverftet i Rissa.

Dagen før hadde BOA IMR kansellert en kontrakt på byggingen av et offshoreskip til 700 millioner kroner. Dermed satt selskapet igjen med 266 millioner i gjeld og ingen oppdrag i overskuelig framtid.

72 ansatte mista jobben i hjørnesteinsbedriften i kommunen.

Stille på verftet

I dag er det stille på verftet. De fleste ansatte har meldt seg arbeidsledig på NAV.

Men etter det NRK erfarer ble det i forkant av konkursen jobbet med å sikre seg nye kontrakter på jobb for verftet og dette arbeidet skal fortsatt pågå i det stille.

– Jeg og mine medlemmer krysser fortsatt fingrene. Jeg vet det jobbes for en løsning, men aner ikke noe mer enn det, sier klubbleder for Verkstedklubben, Øyvind Kimo.