Aino Danielsen mener direktekommunikasjonen er viktig fordi mange ikke har mulighet til å bruke språket i hverdagen.
Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRKToini Bergstrøm frykter at språkutviklingen stagnerer dersom undervisningen endres.
Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRKErik Bolstad Pettersen skal nå finne en løsning slik at direkteundervisningen ikke forsvinner.
Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRKAnna Nordfjell har flere ganger i uka kontakt med sin lærer i sørsamisk som holder til på Røros i Sør-Trøndelag.
Hun er helt avhengig av fjernundervisning gjennom webkamera for å lære sørsamisk, som er hennes forfedres språk.
– Jeg synes det er ganske viktig fordi jeg vil lære språket bedre, sier Nordfjell.
Utdanningsdirektoratet har fremmet forslag om å omorganisere tilbudet, noe som har fått samepolitikere til å reagere kraftig.
Ett av verdens mest truede språk
Sørsamisk står på lista over de truede språkene i Norge, med anslagsvis 500 språkbrukere i dag. Det defineres som alvorlig truet, i likhet med østsamisk og lulesamisk.
Ett av forslagene til Utdanningsdirektoratet er å endre undervisningen ved å fjerne direktekommunikasjonen, og heller bruke opptak. Forslaget skaper sterk misnøye hos elever og lærere. misnøye.
Nordfjell sier at hun lærer mye bedre når hun har mulighet til å snakke direkte med læreren.
– Det er viktig for barn og unge å bruke det muntlige språket. Det er ikke alle som bor på steder de kan bruke det i hverdagen, sier Aino Danielsen, som er læreren til Anna.
Les også:
– Frykter språkutviklingen vil stagnere
– Det er viktig å sette inn ressurser til muntlig læring. Slik får vi trygge språkforvaltere og da er det viktig at vi får kommunisert i nåtid, sier leder for Aajege språk- og kompetansesenter, Toini Bergstrøm.
Hun mener fjernundervisningen er en viktig del av en revitalisering av sørsamisk språk og kultur.
Les også:
Kjemper for fortsatt fjernundervisning i samisk
Skal revurdere forslaget
Etter den massive kritikken har Utdanningsdirektoratet bestemt seg for å se på alternative løsninger.
– Nå vil vi endre på forslaget. Kritikken gjør at vi skal finne andre løsninger på dette, sier divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Erik Bolstad Pettersen.
Han åpner for at noe av undervisningen kan være direkte kommunikasjon, mens deler kan være opptak.
Les også: