Frykter ikke «eldrebølge» på vegen

Den kommende «bølgen» av eldre bilførere bekymrer ikke trafikkforskeren. Han frykter ikke økning av trafikkulykker på grunn av at det blir flere eldre på vegene.

Illustrasjonsfoto: Eldre bilførere

Trafikkforsker mener at dagens eldre er friskere og mindre trafikkfarlige enn de som var gamle før i tida. Dermed er de bedre sjåfører.

Foto: Statens vegvesen
Arne Fenstad
Journalist
Rolf Robertsen

Trafikkforsker Rolf Robertsen, HiNT.

Foto: Rolf Robertsen / HiNT

– At det blir stadig flere eldre sjåfører trenger ikke å bety større trafikkrisiko, mener Rolf Robertsen, som forsker på eldre trafikanter ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Antallet eldre over 65 år med førerkort har økt med 29 prosent de siste ti årene, og kommer til å øke mer fram mot 2020. Forskning har vist at eldre er en større trafikkrisiko enn bilførere mellom 30 og 50 år.

Men Robertsen mener dagens eldre er friskere enn før, og dermed mindre trafikkfarlige.

– En bedre sjåfør nå

– Jeg kjørte opp i 1957, forteller Asbjørn Elstad.

Han er 75 år og pensjonist, og på 55 år har han ikke vært innblanda i ei eneste trafikkulykke. Likevel merker han at sansene har blitt svekka.

– Jeg vet jo at ting svekkes etter hvert. Det gjelder spesielt synet. Det å kjøre i mørket blir verre etter hvert. Det er litt trasig med stor motgående trafikk i mørket, særlig hvis det er svart asfalt som stjeler mye lys. Det er helt opplagt at det blir verre når man blir eldre, sier han.

Elstad kompenserer for litt svekka syn ved å kjøre forsiktigere. For alt i alt er han en bedre sjåfør nå enn da han var ung.

– Nå har jeg fått erfaring, tar litt mer hensyn til omgivelsene – og er mindre aggressiv i trafikkbildet, mener han.

Bevarer helsa lenger nå enn før

Rolf Robertsen er høyskolelektor og stipendiat ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, og har studert eldre trafikanter.

Han bekymrer seg ikke for eldrebølgen som kommer til å innta motorvegene. Det er nemlig forskjell på dagens og gårsdagens eldre.

– Jeg har ingen angst for at det skal bli kraftig økning i trafikkulykker med eldre bilførere involvert. Tendensen vi ser, er at selv om man blir eldre, bevarer man helsa mye lenger, sier han.

Dermed slår ikke de helserelaterte problemene inn før litt seinere. Statistikken viser at de helsemessige svekkelsene begynner å merkes når man er et sted mellom 75 og 80 år. Da øker ulykkesrisikoen.

Kjøretrening og kursing

For å møte bølgen av eldre bilister, har Statens Vegvesen og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund satt i gang et oppfriskningskurs for sjåfører over 65 år. Robertsen håper det skal få de gamle til å kjøre mer.

– Økt selvtillit og større tro på seg selv kan føre til at man rett og slett kjører litt mer enn det man ville gjort ellers. Kjøretrening ser ut til å innvirke på ulykkesrisikoen, sier Rolf Robertsen.

– Litt ekstra kursing kan være greit, medgir Asbjørn Elstad, som tok lappen før det fantes rundkjøringer.

– Jeg har vært på 65+-kurs for ikke så lenge siden. Der snakka vi blant anna om rundkjøringer, og det var et kurs som ga meg en god del. Det er tross alt noen år siden jeg kjørte opp, smiler han.

Video fra Trøndelag

I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Etter år med hus-okkupasjoner og ungdomsopprør ble Svartlamoen boligstiftelse til, etter våpenhvile med Trondheim kommune. 
Det er faktisk 15 år siden kampen sto om det gamle arbeider-boligstrøket.