To tunnelbranner på Vestlandet skremmer næringa, som er helt avhengig av tunnelene for daglig transport av store mengder fisk til og fra øykommunene.
Hitratunnelen er 264 meter dyp og er den nest dypeste tunnelen i Norge, mens Frøyatunnelen med sine 164 meter ligger på åttendeplass.
– Det kan være utfordrende å kjøre i en så bratt tunnel, og sjåførene må ikke bremse for hardt i nedoverbakke eller kjøre for hardt i lave gir oppover. Så langt har det gått bra, men det er klart at både sikkerhet og beredskap må bli bedre i framtida, sier direktør Sven Amund Fjeldvær i Lerøy-gruppen til NRK.
Ferjer i beredskap
– Det er klart vi tenker på det som skjedde i Gudvangentunnelen, men jeg ligger ikke søvnløs av den grunn. Vi har hatt noen mindre branner, men ikke noe alvorlig, sier Fjeldvær.
Han ønsker at ferjeleiet på Sandstad på Hitra settes i stand, slik at ferjetrafikk blir et alternativ hvis en av tunnelene til øygruppa blir stengt.
– Jeg vet det jobbes med dette fra kommunens side. En stenging som ikke er varslet, kan få store konsekvenser både for oss og andre aktører i laksenæringa, sier Fjeldvær.
- LES OGSÅ:
(Saken fortsetter under bildet)
Samle bransjen
Lerøy-direktøren vil samle aktørene i bransjen for å diskutere hva de kan gjøre for å få fortgang i arbeidet med utbedringer av tunnelene til Hitra og Frøya. De er henholdsvis 5,6 og 5,3 kilometer lange.
Statens vegvesen er i gang med oppgraderinger av norske tunneler, men i første omgang gjelder dette bare europavegene og riksvegene.
– Fylkesvei 714 til Hitra og Frøya står ikke for tur ennå. Det kan ta noen år før det blir gjort noe der. Men ønsker Sør-Trøndelag fylkeskommune å prioritere disse tunnelene, skal vi se på det, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til NRK.
– Ingen garantier
Hun understreker at vegvesenet ikke kan forhindre ulykker som den i Gudvangatunnelen i forrige uke.
– Vi kan aldri gardere oss mot at et kjøretøy begynner å brenne inne i en tunnel. Men vi kan gjøre noe med sikkerheten, og det er vi i full gang med. I løpet av 2019 skal tunnelene våre være oppgradert, sier hun.
Det betyr flere nødskap med telefoner og brannslukkere i tunnelene. Bedre belysning, tekniske løsninger, sensorer som varsler brann og en bedre kameraovervåking.
– Vi jobber også med bedre varslingssystemer, og vi skal se på ventilasjonen i tunnelene, sier Solvi.