Rektorene bør ansettes i tidsavgrensede stillinger, måles på innsats og bli sagt opp om de ikke oppfyller målkravene. Det mener Fremskrittspartiet (Frp). Bakgrunnen for forslaget er å gjøre det lettere å bli kvitt skoleledere dersom de ikke holder mål.
Forslaget går ut på å bedømme rektorene etter blant annet karakterresultater, budsjettdisiplin, mobbing og trivsel i skolen.
– Hvis rektorer satt på åremål hadde vi forhåpentligvis ikke sett saker som «Odin-saken». Jeg tror skolelederne ville gjort en bedre jobb, sier stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag, Sivert Bjørnstad, til Klassekampen.
Blir allerede veid og målt
På Blussuvoll skole i Trondheim faller ikke Frps forslag i god jord. Rektor Lars- Henrik Rygh mener skolelederne allerede blir evaluert.
– Jeg har mer tro på den ordningen vi har nå, der rektorene er i tett dialog med kommuneledelsen. Vi blir allerede vurdert, sier han til NRK.
Rektoren sier han leverer egne rapporter om hva han ønsker å satse på og hvordan målene skal nås. I tillegg blir elevundersøkelser og medarbeiderundersøkelser lagt frem for kommunen. Karakteroversikter og vurdering av kvaliteten på skolen kommer også jevnlig. Han har ikke tro på at åremålsstillinger er løsningen.
– Resultater er sammensatt. Man må se resultatene i sammenheng. Jeg som rektor må utvikle meg og det skal jeg gjøre sammen med mine kolleger på enheten. En rektor utvikler seg også sammen med sine ledere, sier Rygh.
Høye forventninger
Norsk Skolelederforbund, som organiserer rektorer i Norge, mener forslaget vitner om at Frp og Sivert Bjørnstad ikke har tiltro til rektorene i norsk skole.
– Det høres ut som om han ikke har tro på at rektorene gjør så godt de kan i dag og at man trenger et ris bak speilet for å få dem til å gjøre jobbene sine, sier forbundsleder i Skolelederforbundet, Solveig Hvidsten Dahl til Klassekampen.
Hun mener rektor Lars- Henrik Rygh og hans kolleger gjør sitt aller beste for å skape en god skolehverdag for elever og lærere.
– Det er viktig at skoleeier og politikere har klare forventninger til skolen, men i dag er det ofte ikke samsvar mellom rammebetingelsene og hva man forventer. Da hjelper det ikke med mer måling, sier Dahl til avisen.