Salget av elsykler i Norge øker kraftig for hvert år. Og disse syklene er svært attraktive for vinningskriminelle.
I 2017 ble 13.673 sykler meldt stjålet i Norge, ifølge ferske tall fra politiet. Mange av disse er elsykler.
– Elsykler er i snitt dyrere enn vanlige sykler, og de er dermed mer attraktiv å stjele og omsette, sier teamleder for vinningsetterforskning ved Trøndelag politidistrikt, Mona Gikling, til NRK.
Forsikringsselskapet Gjensidige måtte hjelpe mange av sine kunder som ble frastjålet elsykler i fjor. Snittprisen for elsyklene som de erstattet, var i overkant av 10.000 kroner.
– Vi regner med at det ble stjålet elsykler for flere millioner kroner ifjor. Gjensidige forventer en kraftig økning i år – både i antall tyverier og erstatningsutbetalinger, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, til NRK.
Kraftig økning av sykkeltyverier
Bare i Trondheim ble 1.695 sykler stjålet i fjor, mot 1.102 sykler året før. Det tilsvarer en økning på 45 prosent.
– Politiet registrerer en kraftig økning av sykkeltyverier i Trondheim. Vi ser at det legges ut mange sykler for salg på nettet, og vi oppfordrer folk til å være på vakt slik at de ikke kjøper en brukt elsykkel som er stjålet, sier Gikling.
Hun påpeker at det er viktig å sikre sykkelen godt, når man setter den ifra seg i det offentlige rom.
– Folk må låse sykkelen med en dyr og kostbar sykkellås. Batteriet bør folk ta med seg, vi ser at det blir stjålet mange elsykkelbatterier også, sier Gikling.
– Bør være like trygt å bruke sykkel som bil
Låsbare skap og sykkelhotell i det offentlige rom må til for å stoppe tyveriene av elsykler, mener Syklistenes landsforening.
– Hvor flott hadde det ikke vært å kunne låse inn sykkelen – sammen med veske, mat og klær – slik at dette ikke blir stjålet? Det burde være like trygt å sykle til byen som å kjøre bil, sier leder i Syklistenes landsforening i Trondheim, Richard Liodden Sanders.
Han ber norske politikere se til andre land i Europa.
– Se bare til Nederland. Der bruker de blant annet sykkelboder med kode og lås. Det finnes også systemer som er koblet opp mot nettet, slik at man kan reservere sykkelboksene på forhånd, sier Sanders.
Han er glad for at blant annet Oslo satser stort på sykkel, og at kommunen har satt seg mål om å bygge minst ett nytt sykkelhotell for hvert år fremover.
– Det trengs investeringer for å få til gode løsninger, men det er småpenger sammenlignet med det vi bruker på veiutbygging og kollektivtransport, sier Sanders.