Riksvei 714 til Hitra og Frøya ble knapt nevnt i statsbudsjettet, og fabrikksjef Kolbjørn Jegtvik i Marine Harvest mener det må tenkes annerledes framover.
- Å få et veiprosjekt inn i Nasjonal transportplan tar mange år. Når oljen tar slutt er det laksenæringa som skal ta over, derfor må opprusting av veien opp på et høyere nivå. Vi må ha veien på plass raskere enn det som er normalt, mener Jegtvik.
Frykter vinteren
Marine Harvest frykter de dårlige forholdene på Riksvei 714 vil føre til at vogntogene som skal frakte laksen ikke kommer fram.
- Vi har dårlig erfaring med Riksvei 714, spesielt på vinters tid. Veien er i perioder ofte stengt. Derfor dobler vi nå størrelsen på kjølelageret for å kunne takle korte stengninger av veien.
I fjor vinter var veien stengt om lag 30 ganger på grunn av utforkjøringer med vogntog, skriver Adresseavisen.