Hopp til innhold

Fortrolige samtaler kan avlyttes

NAV-kontor på Hitra og Frøya bryter taushetsplikten. Det slår en rapport fra Fylkesmannen fast.

DAB radio

For å unngå at samtaler kan overhøres av besøkende som venter, er det kjøpt inn radio som brukes som ”røykteppe”.

Foto: Erlend Aas

Fylkesmannen har avdekket flere avvik under en kontroll ved NAVs kontor på Hitra og Frøya. Blant annet brytes tausehetsplikten i mottak og ekspedisjon. Problemet er at besøkende kan overhøre personlige samtaler.

– Det er for lytt, og det må det gjøres noe med, sier NAV-leder Elin Reppe.

Uholdbar støyskjerming

– Om du står nær døra inn til mottaket der samtalene foregår, er det mulig å høre hva som sies. Vi har brukt en radio som støyskjerming, eller røykteppe, sier Reppe.

Rapporten fra Fylkesmannen er klar på at dette ikke holder. De skriver:

  • Den fysiske utformingen av mottaket beskrives som lite tilfredsstillende ved at det er lytt mellom rommene selv om det er skyvedører som kan lukkes.
  • Kontoret har mottatt klager fra besøkende over at det har vært ubehagelig å overhøre personlige samtaler.
  • Kontoret har ikke utarbeidet et avvikssystem eller rutiner for å behandle klager fra besøkende. Kontoret har heller ikke systematisk gjennomgang av klager for å utnytte erfaring fra de ansatte i sitt kvalitetsforbedrings-arbeid.
  • For å unngå at samtaler kan overhøres av besøkende som venter, er det kjøpt inn radio som brukes som ”røykteppe”.
  • Hvert av kontorene har mulighet til stillerom, men de er avhengig av nok personell i mottaket for å kunne ta samtaler på stillerommet. Det er også så lytt mellom stillerom og resten av kontorlandskapet, at samtaler kan overhøres.

Fylkesmannens rapport er en del av et landsomfattende tilsyn med sosiale tjenester i NAV. NAV-leder Elin Reppe er enig i at mye kan bli bedre.

– Det er i alle fall mye som må gjøres teknisk med rommet. Vi er opptatt av at det skal være skjermet. Det skal ikke være mulig å lytte.

Mer enn lytting

Fylkesmannen har avdekket flere avvik på NAV på Hitra og Frøya. Her er lista.

  • Hitra og Frøya kommune v/ NAV Hitra Frøya ivaretar ikke taushetsplikten ved henvendelser i mottak/ekspedisjon.
  • Hitra og Frøya kommune v/ NAV Hitra Frøya sikrer ikke individuell behandling av søknad om økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV.
  • Hitra og Frøya kommune v/ NAV Hitra Frøya sikrer ikke at håndtering av henvendelser skjer i henhold til lov og forskrift på grunn av mangelfull opplæring av statlig ansatte..