NRK Meny
Normal

Tester ut ny kunstgresstype – målet er at den skal bidra til å redde miljøet

Trondheim kommune er først ute i Norge med å teste kunstgressbaner uten innfall av sand og gummikuler. Målet er å stoppe forurensinga av mikroplast fra landets fotballbaner.

Ola By Rise tester den nye kunstgressbanen uten gummikuler

– Vi håper dette kan være et første nasjonale steg på veien mot en såkalt innfall- og dermed gummifri kunstgressløsning, forteller kommunaldirektør Ola By Rise om kunstgressbanen han nå tester.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

– Det er en ny generasjon med kunstgress helt uten det man kaller innfall, altså sand eller gummi i en eller annen form, sier Ola By Rise, kommunaldirektør for kultur og næring i Trondheim kommune, til NRK.

Den tidligere Rosenborgkeeperen tester den nye kunstgressbanen på Leangen.

Utfordringen er å få gresset til å holde seg oppe, slik at kvaliteten på underlaget varer over tid. Fordelen er at verken sand eller gummikuler havner i områdene rundt, fortsetter han.

LES: Bytter ut farlige gummikuler med kork

Haslum i Bærum tester også gummifrie baner

Til Trondheim kommune sier anleggssjef Ole Myhrvold i Norges Fotballforbund at Haslum IL i Bærum anlagt to baner uten granulat i løpet av de siste to årene, men begge disse har sand som innfyll.

- Kunstgress uten granulat er interessant, og vi har avtalt med Haslum IL at vi tester deres bane årlig for å se utviklingen. Det vil også være interessant om Trondheim kommune kunne gjøre det samme med banen på Leangen. Vi er også interessert i tilbakemeldinger fra spillerne, sier Myhrvold.

Tonnevis med mikroplast

Norske kunstgressbaner er nemlig fulle av bitte små gummikuler. De er der for å gjøre underlaget mykere for å forhindre skader, og for å gi en nærmere opplevelse av å spille på naturlig gress.

Et av problemene med gummikuler laget av dekk er at de fester seg i sko og klær. Inn i huset drar man kuler som kan være fulle av kjemiske stoffer.

Et annet problemet er at mikroplasten forsvinner videre ut i naturen. Utregninger for Miljødirektoratet anslår at mellom tre og fem tonn gummigranulat lekker ut fra hver av landets rundt 1500 kunstgressbaner.

Ola By Rise tester en ny kunstgressbane uten gummikuler i Trondheim

Kommunaldirektør for kultur og næring i Trondheim kommune, Ola By Rise.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Spent på mottagelsen

Arne Nilsen som er driftsleder for idrett, park og skog i Trondheim håper den nye bana er løsninga på problemet:

– Det som er nytt med dette gresset, er at det er mye tettere i bunnen og slik sett tyngre. Det er bygget opp på en helt annen måte, sier Arne Nilsen.

Han er spent på mottagelsen.

– Nå har Strindheim allerede brukt banen, fra de minste og opp til og med junior. Det er bare gode tilbakemeldinger, forteller Nilsen.

– Dette må skje raskt

Miljøpartiet de Grønne (MDG) har lenge kjempa for å få slutt på det de mener er unødvendig forurensing. Nasjonal talsperson Rasmus Hansson håper resten av Idretts-Norge nå ser mot Trondheim:

– Det er kjempefint, fordi det er framtidas løsning. Dette må skje raskt. Vi har altfor lenge sølt gummiknotter fra norske kunstgressbaner ut i naturen, med store skade som mulig resultat, sier Hansson til NRK.

– At de i Trondheim nå går foran, akkurat som de gjør i Eliteserien i fotball, er helt riktig. Alle andre må forte seg å følge etter, mener han.

MDG-leder Rasmus Hansson

Nasjonal talsperson for Miljøpartiet de Grønne, Rasmus Hansson håper den nye kunstgressløsningen er fremtiden.

Foto: Christian Kråkenes

Første steg

Kommunaldirektør By Rise håper og tror slike kunstgressdekke kan være et skritt på veien til å få en slutt på forurensningen fra kunstgressbanene.

– Dette er et spennende skritt, fordi det er nyskapende. Det er en del tekniske løsninger som vi også er svært spente på, men som egentlig er nokså lovende, forklarer den tidligere toppkeeperen.

– Vi håper dette kan være et første nasjonale steg på veien mot en såkalt innfall- og dermed gummifri kunstgressløsning, forteller han.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Terje Våg fra Snåsa. En av fem finalister til Årets Ildsjel.
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon