De ansatte i fylkeskommunen i Nord-Trøndelag bruker elbil nesten hver dag.
- Les også:
– Elbiler mer reelt alternativ med hurtigstasjoner
For fylkesrådsleder Ingvild Kjerkol (Ap) mener at også det offentlige må være med å betale for å få nye ladestasjoner.
Ingvild Kjerkol, fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag.
Foto: Knut Reitan / NRKElbilene kan bare kjøre vel 10 mil før de må lades på nytt.
– Dagens ladestasjoner lader veldig sent, hvis vi får i gang hurtigladestasjonene blir det et mer reelt alternativ, sier fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Kjerkol til NRK.
- Les også:
Det er svært få ladestasjoner for elbiler utenfor tettbygde strøk. Men i dag vedtok fylkesrådet i Nord-Trøndelag å bevilge 1.9 millioner kroner til Nord-Trøndelag Elektisitetsverks (NTE) satsing på nye hurtigladende stasjoner for elbiler.
– Det vil bety veldig mye. Nå legger vi til rette for at elbiler også er et alternativ utenfor byene. Det synes vi er veldig spennende og fremtidsrettet, sier Kjerkol.
20 nye stasjoner i Trøndelag
Derfor skal det nå bli langt flere ladestasjoner for elbiler. Arbeidet er i gang med å bygge nye og større hurtigladende stasjoner. Vel 20 stasjoner skal bygges i Trøndelag de neste årene.
Gøran Vollan, daglig leder i EV Power.
Foto: Knut Reitan / NRK- Les også:
– De første fem bygger vi allerede første halvår 2012, fire av dem i Nord-Trøndelag. Men vi er i gang med å montere de aller første i disse dager. De første hurtiglade-stasjonene er i drift før jul i år, sier daglig leder i EV Power, Gøran Vollan, til NRK.
Først ut med omfattende utbygging på bygda
De første nye stasjonen kommer på Værnes og i Trondheim. Her vil det ta 15–20 minutter å lade elbilen.
- Les også:
NTEs datterselskap EV Power blir første med en så omfattende utbygging av ladestasjoner utenfor tettbygde strøk.