Hopp til innhold

Flystreiken er over

Påskeferien er reddet for alle dem som ble rammet av streiken blant de kabinansatte i SAS Braathens. Natt til lørdag ble partene i konflikten enige, og både selskapet og de ansatte lover å få flyene raskt på vingene.

Jeg er veldig glad for at vi nå fikk en løsning, slik at vi igjen kan fly våre passasjerer dit de skal og til fastsatt tid, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens.

Leder i Norsk Kabinforening, John Lyng, er også lettet og glad, både på sine egne medlemmers vegne, og for at tusenvis av fortvilte reisende nå likevel kommer seg på påskeferie.

- Vi er veldig godt fornøyd med denne avtalen. Vi har fått gjennomslag for alle våre krav, og har også fått en lønnsregulering i tråd med det andre har fått, sier Lyng til NTB.

 

Ferien er reddet

Lyngs melding til alle dem som er blitt rammet av streiken, og som har tilbrakt det siste døgnet på Gardermoen, er klar:

Snart kommer det et SAS Braathens fly og henter dere! Alle skal komme seg på ferie. Påskeferien er reddet, sier Lyng.

Dette kommer til å gå raskere enn alle tror. Vi har i natt send SMS-melding til alle våre medlemmer, og bedt dem om å få på seg uniformen og komme seg ut til Gardermoen for å fly. Det er i lufta vi liker å være, sier Lyng til NTB.

 

Likestilling

Partene forhandlet hele fredag, og ble med Riksmeklingsmannens hjelp enige om en toårig tariffavtale i 3-tiden natt til lørdag.

Avtalen sikrer felles tariff- og tjenestegjøringsbestemmelser for alle ansatte i kabinen.

- Vi har fått fullt gjennomslag for likestillingsprinsippet. SAS Braatens kommer heretter ikke til å diskriminere noen, men vil forholde seg til det enkle faktum at man skal ha like mye fritid i forhold til den arbeidstid man har hatt om bord i flyet, sier Lyng.

 

Roser Jansen

Han er full av lovord om administrerende direktør Petter Jansen, og tror at han langt på vei har greid å gjenopprette tilliten hos de 1.800 kabinansatte.

- Jeg tror vi kom i mål fordi Petter Jansen selv grep inn og tok tak i forhandlingene som hadde kjørt seg fast. Sammen med vår forhandlingsleder Åsne Havnelid drev han fram prosessen til det resultatet som vi nå har fått, sier Lyng.

- Det ble en god stemning på slutten av forhandlingene, konstaterer han.

 

Ydmyk

Jansen er takknemlig for nattens forhandlingsløsning, og samtidig ydmyk overfor passasjerene som ble rammet av streiken.

- Jeg er takknemlig for et positivt samarbeid med Norsk Kabinforening i sluttfasen, og samtidig vil jeg på vegne av selskapet og ledelsen rette en sterk beklagelse til alle våre kunder som ble rammet av konflikten, sier Jansen.

- Vi er meget ydmyke og det står helt klart for oss at SAS Braathens har et stort og langvarig arbeid foran seg med å gjenopprette publikums tillit. Nå skal vi gå i gang med å få flyene våre i lufta, så raskt som overhodet mulig, sier Jansen.

 

Påført skade

Lyng er heller ikke i tvil om at streiken har skadet SAS Braathens renomme.

- Den har helt klart påført oss skade, men vi skal være tilbake på vingene på rekordtid. Jeg kjenner mine kollegaer og vet at de kommer til å stå på døgnet rundt framover, for å sikre at alle fly kommer i rute så fort som overhodet mulig, sier Lyng til NTB.

Han medgir samtidig at streiken kunne ha vært unngått.

- Denne streiken kunne ha vært unngått. Vi har forsøkt å løse disse problemene i ett og et halvt år, og burde selvsagt ha klart det, sier Lyng. (©NTB)