NRK Meny
Normal

Flere tar toget

43 millioner passasjerer har valgt å reise med toget så langt i år. Folk reiser både lengre og pendler oftere med toget.

NSB Signatur tog

Regiontogene har de siste årene blitt pusset opp og fremstår som nye. Det mener NSB har vært med å føre til at flere reiser med toget.

Foto: Berge, Asbjørn Odd / Asbjørn Odd Berge/NRK

– Det at det er en såpass positiv utvikling for hele landet har med at vi har fått bedre kvalitet på tilbudet. For et par år siden kjøpte vi mange nye tog på Østlandet som har gitt en sterk vekst der på lokaltrafikken der. Og når infrastrukturen har blitt bedre så opplever passasjerene bedre punktlighet, flere avganger og det fører til et bedre tilbud for passasjerene, sier salgs- og markedsansvarlig for Dovrebanen i NSB, Terje Fossum

Totalt har NSB opplevd en økning i antallet passasjerer på 5,7 prosent i løpet av de første åtte månedene i år i forhold til samme periode i fjor.

Passasjertallene viser at folk bruker toget mer til både lengre reiser og til kortere lokale turer og pendling.

Priskrig med fly

På strekninga mellom Trondheim og Oslo har jernbanen sterk konkurranse fra fly. Men på tross av denne konkurransen har Dovrebanen en trafikkvekst på 9,7 prosent.

– Vi har nå hatt en lang periode med veldig god punktlighet. Det skyldes at Jernbaneverket i flere år har forbedra jernbanestrekningene. Vi i NSB har pussa opp flere togsett sånn at det oppleves som nytt og komfortabelt.

Flyselskapene har heller ikke like mange billige billetter lenger, samtidig som NSB har innført en del billigbilletter har gjort at de nå i større grad kan konkurrere med flyene på pris.

– Vi mener også vi kan konkurrere på tid med tanke på at folk kan utnytte tiden sin bedre på toget. Der kan man i større grad jobbe, forberede seg til møter og slappe av. Så da oppleves tida på toget som mer effektiv i forhold til konkurrentene, sier Fossum.

Saken fortsetter under bildet

Trønderbanen

Flere pendlere har brukt toget de siste åtte månedene.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Tror på fortsatt vekst

– Vi tror veksten vår kommer til å fortsette. Jernbaneverket holder fortsatt på med å forbedre infrastrukturen og selv om vi som følge av det må kjøre buss for tog i perioder, så vil jernbanen, når vi er ferdige, framstå som en mye bedre jernbane med bedre punktlighet enn vi har hatt de siste åra, sier Fossum.

I tillegg tror han flere av dem som pendler inn til de store byene vil velge toget i åra som kommer.

– På veiene ser vi at det blir mer og mer bompenger. Den nye E6 gjennom Gudbrandsdalen blir bompengefinansiert. Så vi ser helt klart at utviklinga går til fordel for toget i åra som kommer, sier Fossum

Trafikktall for NSB:

Regiontog:

  • Linje R 20 Østfoldbanen, Oslo - Halden (Gøteborg): 6,1 prosent flere reisende.
  • Halden - Gøteborg: 12,8 prosent flere reisende.
  • Drammen - Lillehammer: 7,7 prosent vekst.
  • Linje R 11 Eidsvoll - Skien: 18,8 flere reisende.
  • Nordlandsbanen: Trondheim - Bodø: 2,4 prosent økning.
  • Rørosbanen: 1,7 prosent flere kunder.
  • Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes: 5,1 prosent færre reisende.
  • Sørlandsbanen: Oslo - Stavanger: 5,9 prosent økning.
  • Dovrebanen: Trondheim - Oslo: 9,7 prosent flere reisende.
  • Bergensbanen: Oslo - Bergen: 7,5 prosent flere kunder.

Lokaltog:

  • Lokaltog i Bergen: 2,5 prosent flere kunder mellom Bergen, Voss og Myrdal, 8,8 prosent færre kunder mellom Bergen og Arna.
  • Lokaltog i Trøndelag: 10,4 prosent vekst.
  • Trondheim - Røros: 1,7 prosent færre reisende.
  • Trondheim - Storlien: 6,7 prosent færre reisende.
  • Bodø–Rognan: 6,0 prosent færre reisende.
  • Arendalsbanen: 12,6 prosent vekst.
  • Osloområdet: 6,9 oppgang.
  • Lokaltog i Stavanger: 0,4 prosent flere reisende.
  • Porsgrunn–Notodden: 26,1 prosent vekst.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.