Hopp til innhold

Fortsatt økning for Trønderbanen

Passasjerveksten på togene mellom Trondheim og Steinkjer fortsatte i fjor.

Toget fra Stjørdal

Over en million passasjerer reiste med lokaltog mellom Trondheim og Steinkjer i 2013.

Foto: Roar Hansen

– Det er veldig gledelig at det økte i fjor, det gjorde det også i 2012. Det viser at toget er et godt alternativ for folk når de skal ut og reise, sier salgs- og markedsansvarlig Hilde Lyng i NSB.

Passasjerveksten i fjor var på 7,8 prosent, sammenlignet med året før. I alt reiste 1.050.000 personer med lokaltog mellom Trondheim og Steinkjer i 2013.

Den gjennomsnittlige punktligheten var 90 prosent, ifølge tallene fra togselskapet.

30 år gamle tog

Foreløpig har ikke NSB kapasitetsproblemer på strekningen, og Lyng sier at den største utfordringen er at de har tog som er 30 år gamle.

– Vi må ha nye tog, og håper det skal bli elektrifisering så vi får nye elektriske tog med 290 plasser, sier Lyng til NRK.

Hun sier at strekningen skal være elektrifisert i 2023, ifølge Nasjonal transportplan. NSB ville gjerne ha kjørt med elektriske tog i 2017.

Vil forlenge sørover

NSB venter på svar fra Samferdselsdepartementet om Trønderbanen skal gå til Heimdal og Melhus fra desember, og ikke bare til Lerkendal som i dag.

– Da vil Melhus og Heimdal få et togtilbud med timesfrekvens hele dagen og halvtimesfrekvens i rushtiden. I dag har de knapt nok et togtilbud å snakke om, sier Hilde Lyng i NSB.

Økning til Røros

Lokaltogene mellom Trondheim og Røros hadde en passasjervekst på 7,2 prosent i 2013. 134.000 personer reiste med tog på strekningen.

Samtidig reiste færre med lokaltog mellom Trondheim og Storlien, nedgangen var på 3,8 prosent. 64.100 passasjerer brukte toget mellom trønderhovedstaden og svenskegrensa i fjor.

Togforbindelsen mellom Midt-Norge og Sverige har vært stengt mellom Kopperå og Storlien siden november i fjor. Da ble det oppdaget bevegelser i ei stor jernbanefylling på svensk side av grensen.