Hopp til innhold

Mange ramma av flykaos på Værnes

Mange passasjerer er ramma av det dårlige rundt omkring i landet ved Trondheim lufthavn.

Kø foran skranken ved Trondheim lufthavn

Mange passasjerer har problemer med å komme seg videre fra Trondheim lufthavn torsdag ettermiddag.

Foto: Jørgen Berntsen Leangen / NRK

– Jeg venter på å finne ut hvordan vi skal komme oss videre. Vi skal til Sandnessjøen, men der er Ylva, sier Beate Almås.

Hun er på vei hjem fra en tur til Praha. Men måtte onsdag kveld overnatte i Oslo på grunn av snøværet der. Da hun torsdag omsider kom seg til Trondheim ble flyet videre til Sandnessjøen kansellert på grunn av vind.

– Vi kan ikke skylde på noen for været. Vi er ved godt mot. Vi håper å komme oss hjem i morgen, sier Almås.

Lufthavnsjefen ved Trondheim lufthavn sier det har vært en krevende dag for dem som driver med luftfart i dag.

– Etter en litt trøblete dag for luftfarten i går, med mye snø på Vestlandet og Oslo, så er utfordringene nå at det er blitt mye vind. Spesielt nordover langs Helgeland og Bodø, sier lufthavnsjef ved Trondheim lufthavn Thomas Wintervold hos Avinor.

Storme Ylva fører nå til at flere fly som skal nordover er innstilt. I tillegg er to flyginger fra SAS måtte droppe å lande i Bodø og flydd videre nordover. Også flyginger fra Bodø og sørover er ramma.

Verken SAS eller Avinor har foreløpig noen oversikt over hvor mange flyginger som er ramma.

Kastevinder

– Det sitter nok en del passasjerer på flyplassen her som ikke kommer seg videre. I og med at vi har noen innstillinger så vil det naturlig nok bli en passasjerer som blir stående her i påvente av at været skal bli bedre. Samtidig har vi noen som ble ramma av snøproblemene i går som ikke har kommet seg videre enda, sier Wintervold.

Oppover Helgelandskysten og til Bodø er det nå kraftig vind. I tillegg kommer det kastevinder fra siden som gjør det umulig å lande ved Bodø lufthavn.

– Vi følger været fortløpende, men nå er verken mulig å ta av eller lande fra Bodø, sier pressekontakt i SAS, Tonje Sund.

– Dårlig informasjon

– Vi ga opp SAS i går. Vi kunne ikke gjøre noe annet, sier Inger-Gunn Sande.

Hun og tre andre hun var sammen med måtte vente i timevis på Værnes i går. Alle fire skulle på møter i Oslo. De ventet på beskjed fra SAS om flyavgangene sine, men den kom aldri.

– SAS ba oss om å ordne overnatting på Værnes, men der var det fullt. Det hadde vært meningsløst å være i Trondheim og håpe på julenissen og kanskje få en SMS fra SAS. Så vi tok nattoget til Oslo i stedet.

Hun er glad for at de tok saken i egne hender.

– Vi ordnet oss selv, men vi er forholdsvis unge og spreke. Hvordan skal gamle folk, barn og utlendinger sørge for seg selv i en slik situasjon Jeg synes det er totalt ansvarsløst fra SAS.

Hjelp fra Danmark og Sverige

– Det er svært viktig med god informasjon når sånne situasjoner oppstår, sier Sunde.

Hun beklager dersom folk mener de har fått for lite informasjon fra SAS. Hun sier de har kalt inn ekstra folk til å bistå passasjerene med ombooking av flyginger, ordne med mat og drikke og hjelpe til med å skaffe overnatting.

– Hotellkapasiteten rundt Oslo er sprengt og noen har måttet overnatta på Gardermoen. Det er også fullt rundt Trondheim lufthavn. Om folk ordner seg overnatting selv så må de ta kvitteringer sånn at vi kan refundere relevante utgifter, sier Sune.

De som skal ut og fly i dag bes likevel møte opp som normalt ved flyplassene dersom de ikke har fått beskjed om noe annet.