NRK Meny
Normal

Flere feil på båt som sank

Løst utstyr, ombygging av båten og åpen lasteluke var forhold som hadde stor betydning da en sjark fra Frøya forliste i Lofoten 11. mars i 2009.

Sjarken "Lill-Anne" i Kristiansund

Sjarken Lill Anne gikk ned i løpet av få sekunder.

Foto: Pål Brennhovd, Havarikommisjonen

Det er konklusjonen i en rapport fra Statens Havarikommisjon. En mann fra Frøya omkom i forliset.

* Frykter fisker er omkommet

* Skal heve Lill-Anne

Sank på få sekunder

Sjarken sank trolig i løpet av sekunder. I tillegg var vannet kaldt og båten manglet nødutgang. Alt dette gjorde at båtføreren druknet inne i styrhuset, skriver havarikommisjonen.

I rapporten fra havarikommisjonen går det fram at Lill-Anne var på vei fra Trøndelagskysten til Røst sammen med en annen båt da ulykken skjedde.

Det var sør sørøstlig liten kuling, med en to meter høye bølger i Vestfjorden i Lofoten denne kvelden. Fartøyene fikk bølgene aktenfra på babord låring, og vinden mot akter.

Mistet stabiliteten

Havarikommisjonen anser det som sannsynlig at Lill-Anne skar ut mot babord da den ble tatt igjen av en høyere bølge. Samtidig krenget sjarken mot styrbord og løst utstyr ble forskjøvet mot styrbord skuteside. Det kom sjø på arbeidsdekket. Da luken til lasteromsåpningen var løs kom det sjø ned i rommet. Det var lite eller ingen reststabilitet igjen med mindre enn 500 liter med sjø på dekk og i laste-rommet.

Sjarken "Lill-Anne" på havets bunn

Lill-Anne ble liggende på havets bunn etter ulykken.

Foto: Statens Havarikommisjon for Transport

I følge rapporten gikk det bare sekunder før båten gikk ned, og føreren ble senere funnet druknet i styrhuset.

Beregninger viser at Lill-Anne i utgangspunktet hadde god stabilitet. Men løst utstyr, ombygging og åpen lasteluke var forhold som hadde stor betydning for hendelsesforløpet og utfallet av ulykken.

Åpen lasteluke

Det ble satt inn en ny og større motor i 1989. Denne hadde behov for mer luft men uten at ventilasjonsåpningen ble endret, førte det til at lasteluken var delvis åpen under seilasen.

Havarikommisjonen anbefaler nå eiere og brukere av sjarker om å påse at
dekkslukene er værtette og har festeanordning. I tillegg må lukene holdes stengt og være sikret i sjøen.

Kommisjonen anbefaler også Sjøfartsdirektoratet om å informere installatører av nye motorer om å sjekke ventilasjonen i motorrommet.