Normal

Finner stadig oftere rustskader etter salting

Bilverkstedene advarer nå mot omfattende rustskader på biler. De er overbevist om at mer salting av veiene er årsaken.

Rust under bil

Bilverkstedene opplever spesielt mange rustskader på bremserørene på litt eldre biler.

Foto: Statens Vegvesen

Salting av vei

Statens vegvesen har brukt ekstra mye salt i høst.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Verksmester Egil Bulling ved Auto Fire i Steinkjer heiser opp en sju år gammel bil, og etter at plastlistene er tatt av, kommer rustskadene fram. Dette opplever stadig flere bileiere, ifølge Bulling.

– Går i oppløsning

– Metallet går i oppløsning fordi saltet trenger inn og starter å tære på metallet. Alt som ikke er rustbeskyttet eller behandlet med tectyl, ødelegges av saltet. Vi ser det spesielt foran bakhjulene hvor bremserørene deler seg, sier Bulling til NRK.

I Trøndelag salter Statens vegvesen spesielt mye i byer som Trondheim, Steinkjer, Namsos og Stjørdal. Her benyttes en spesiell saltlake istedenfor reint salt. Bakgrunnen er nye, nasjonale forskrifter som skal bidra til å få den ned totale saltmengden.

– Saltet er blandet i vann, og laken skal inneholde minst 20 prosent salt. Dette virker umiddelbart på rim og tynn is. I tillegg går det med mindre salt totalt sett enn når vi bruker tørrsalt, forteller sjefingeniør i Statens vegvesen, Hågen Ven.

Ekstra mye salt

Denne høsten er det blitt brukt ekstra mye saltlake på grunn av temperaturer rundt frysepunktet.

– Det har vært en del våte veier og det skyldes en spesiell høst med temperaturer rundt null grader. Derfor har det vært mye rim og is, og vi må bruke salt for å få den friksjonen som kreves, sier Ven.

Veisaltet får også skylden for en del forurensing av naturen langs norske veier. Verksmesteren i Steinkjer er overbevist om at saltet i tillegg påvirker bilene våre.

– Det er jeg sikker på. For åtte-ni år siden skiftet vi nesten ikke bremserør på biler. Nå må vi stadig oftere gjøre det på biler som ikke er eldre enn seks-sju år, sier Bulling.

Statens vegvesen har fått mange klager på saltlaken denne høsten, men har ingen planer om å endre praksis, følge Hågen Ven.