NRK Meny
Normal

Millionkontrakt skal sikre videre drift i Rissa

En ny kontrakt verdt 700 millioner kroner vil sikre videre drift ved skipsverftet i Rissa.

Bergen Group Fosen

Verftet i Rissa er eid av Bergen Group, men fra den nye båten skal bygges i september, er det det nyetablerte selskapet Noryards som driver verftet.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Ove Vollan, ordfører i Rissa

Ordføreren i Rissa er letta over den nye kontrakten som sikrer arbeidsplasser for hans innbyggere.

Foto: Rissa Kommune

Ansatte ved skipsverftet i Rissa har vært usikre med tanke på jobbsituasjonen framover. Arbeidet med båten, som i dag ligger i dokken på Kvithyll, ferdigstilles i mai.

Før helga fikk de ansatte gladmeldingen om at det er inngått ny kontrakt til en verdi på 700 millioner kroner.

For både ledelsen i kommunen og ikke minst de som jobber ved verftet, blir dette mottatt med stor lettelse.

– Framtida er sikra

– Det har vært ei veldig spennende tid. Markedene svinger bestandig, men forhåpentligvis vil det ta seg opp igjen nå, sier tillitsvalgt ved verkstedklubben ved skipsverftet i Rissa, Øyvind Kimo til NRK.

I mange år har verftet på Kvithyll vært Rissas største industriarbeidsplass med over 600 ansatte.

Det har ikke vært uvanlig at kontrakter har kunne latt vente på seg.

– Jeg er veldig positiv. Framtida er sikret, og vi får forhåpentligvis nye prosjekter igjen etter dette. Nå har vi sikret arbeidsplassen hos dem som jobber her i tida framover, sier Kimo.

Nytt selskap tar over

Båten som ligger i dokka nå er ferdig i mai, og er en supplybåt som bygges for Boa Offshore ved Ole. T. Bjørnevik.

Verftet i Rissa er eid av Bergen Group, men fra den nye båten skal bygges i september, er det det nyetablerte selskapet Noryards som driver verftet.

Noryards er i stor grad ukrainsk-eid og skroget kommer fra Kina, forteller verftssjef Anders Straumsheim.

– Viktig for aktivitetsnivået

Den nye båten blir også en Boa-båt, og den som står bak oppdraget til Rissaverftet er en reetablert utgave av Nordenfjeldske dampskibselskap.

Til Adresseavisen sier daglig leder i Nordenfjeldske, Oddvar Sørtømme, at det er viktig for hele regionen at den gamle rederikjempen fra Trondheim gjenoppstår og kan bygge skip lokalt.

– Det var avgjørende viktig for oss å få en ny kontrakt med Nordenfjeldske dampskibselskap. Dette er viktig for aktivitetsnivået og for Noryards framover, sier Straumsheim.

Fornøyd ordfører

Ordfører i Rissa Ove Vollan sier kontrakten betyr svært mye for hele kommunen.

– Det er den desidert største bedrifta vi har. Dette er en stor arbeidsplass, og nå beholder de ansatte jobben, sier han.

Fra mai til september vil det bli lite aktivitet ved verftet.

Når skorget kommer vil det sysselsette rundt 200 til 300 personer. Det er færre enn hva verftet har hatt tidligere.

I tillegg er det de siste årene blitt brukt mye utenlandsk arbeidskraft.

– Vi ser veldig positivt på framtida og de mulighetene dette fører med seg, sier verftssjefen.

Video fra Trøndelag

Mandagens Midtnytt (18.45) kom ikke på lufta til vanlig tid på grunn av tekniske problemer. Men her kan du blant annet se nytt fra Sørlia-rettssaken, travbaneflytting og badekarpadling.
Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.