– Vi har jo blitt kalt både det ene og det andre da, men jeg vet ikke om jeg skal gjengi det høyt, sier Ingjald Meek, som er mannskap på ferja til Fjord1.
Han får ofte skyllebøtter fra pendlere som blir sittende i kjempelange køer når de skal ta ferga mellom Flakk og Rørvik.
Frustrerte fergepassasjerer
Passasjerene har hatt grunn til å være sure det siste året. Etter at Fjord1 tok over drifta av fergesambandet ved nyttår, har det vært køer, forsinkelser og innstillinger.
– Det var veldig mye spenning knytta til om ferja gikk når det blåste littegrann. Også var det jo mer kø enn vi var vant til, forteller Siv Iren Stormo Andersson.
– Jeg har slutta å planlegge møter klokka åtte om morgenen. Du vet rett og slett ikke om du blir hjemme, eller om du må stå igjen, sier Roger Andresen, som er leder av Rissa pendlerforening.
Innrømmer somling
En ny rapport fra analysebyrået Deloitte gir Statens vegvesen hovedansvaret for fergetrøbbelet.
- Les også: Vegvesenet slaktes i fergerapport
I 2010 vant Fjord 1 anbudet på å drive fergesambandet, men de nye gassfergene de skulle bruke, krevde at fergekaia ble bygd ut.
Vegvesenet brukte 15 måneder fra kontrakten ble undertegna, til de begynte å planlegge utbygginga.
– Vi har et system der vi må vente på bevillinger før vi kan starte arbeidet. Men vi ser jo her at vi har undervurdert tidsaspektet fra vi starta arbeidet til vi fikk gjennomført det, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Ingvar Tøndel.
– Så dere innrømmer at dere har somla litt?
– Jeg har ingen problemer med å se at her er det læringsmuligheter for oss, og kanskje også for noen andre, sier Tøndel.
Krever hjelp fra politikerne
Uansett hvem som har ansvaret krever brukerne av ferga et bedre tilbus.
– Vi må få politikerne på banen her, jeg ser dem veldig lite. Vi er for små til å komme fram i den store verden med dette, sier Andresen.