Hopp til innhold

Feirer 115 år med trikk i Trondheim

Søndag feires 115-årsjubileet for trikken i Trondheim. Det har vært en historie med branner og nedleggelser. Men nå går det stadig bedre for den eneste linja som er igjen i byen.

Trikken i St. Olavs gate i Trondheim

Siden 1901 har trikken vært en viktig del av kollektivtilbudet i Trondheim.

Foto: Roar Hansen

Siden 4. desember 1901 har trikken vært et innslag i Trondheims gater. Den første linja med elektrisk trikk var Ila–Lademoen, Lian-Voldsminde, Lian-Lade. Endeholdeplassene var ved Hjorten i Ila, og ved Buran på Lademoen.

Singsaker – Jernbanen

Siden kom det mange flere trikkelinjer, både Øya–Jernbanen, Øya-Lademoen, Elgeseter-Lade fra 1913, Elgeseter-Voldsminde, og ikke minst linja mellom Singsaker og Jernbanen som ble åpnet i 1927.

I tre år har trikkentusiast Øystein Furu Almo kjørt Gråkallbanen ved siden av lektorstudiene. Nå skriver han en oppgave om kollektivtrafikk, med trikk som hovedtema.

– Jeg kjenner hver eneste hump på denne linja, forteller han til NRK.

– Trikken i Trondheim gir oss en slags storbyfølelse. Det forteller også turistene. En trikk er gjerne noe du forbinder med en større by, sier Almo.

Øystein Furu Almo

Øystein Furu Almo gleder seg over framgangen til Gråkallbanen de siste årene.

Foto: Marit Langseth / NRK

Gråkallbanen

I dag er det bare Gråkallbanen igjen av trikkelinjene i Trondheim. Den går fra St. Olavs gate og de 8,8 kilometerne opp til Lian. Det har den gjort siden 1990, etter at trikketrafikken i byen ble nedlagt i 1988.

Eirik Rambech-Knoff

Eirik Rambech-Knoff er daglig leder i Boreal Transport.

Foto: Marit Langseth / NRK

Eirik Rambech-Knoff er daglig leder i Boreal Transport Midt-Norge, og har ansvaret for Gråkallbanen.

– Gråkallbanen går stadig bedre og bedre. Vi har hatt en veldig fin vekst de siste to årene, og vi nærmer oss en million passasjerer i året. Det er vi kjempefornøyde med, sier han til NRK.

Til Granåsen

Hadde det vært opp til både Almo og Rambech-Knoff ville Trondheim hatt flere trikkelinjer enn den ene til Lian.

– Vi ønsker oss flere linjer, og dette har vært en diskusjon i flere år. Men det er nå bestemt at byen heller vil satse på superbusser. Likevel ser vi på muligheten for å utvide trikkelinjene til Granåsen, og til Piren og Nyhavna. Vi tror det er gode alternativer som vil gi et bedre kollektivtilbud i Trondheim, mener Eirik Rambech-Knoff.

Søndag feires trikkejubileet på Sporveismuseet med vafler og kaker, og utstilling av vogner som publikum vanligvis ikke får se.

– Vi har fått flere veterantrikker som kan kjøres, og vi starter fra St. Olavs gate midt på dagen med tre trikker fra 1914, 1942 og 1957, forteller Øystein Furu Almo.

115 år med trikk i Trondheim ble markert med en kortesje av gamle trikker fra St.Olavs gate til Munkvoll. Aller først gikk den 102 år gamle Singsaker-trikken.

115 år med trikk i Trondheim ble søndag markert med en kortesje av gamle trikker fra St.Olavs gate til Munkvoll. Aller først gikk den 102 år gamle Singsaker-trikken.

Snørekordvinteren 1958: Vanskelig å komme seg av trikken i Bergsligata i Ila.

I 1958 vard et vanskelig for trikken å komme seg fram i de store snømassene i Bergsligata i Ila.

Foto: Schröder-samlingen ved Trøndelag Folkemuseum / NRK