I dokumentarserien «Her bli det liv» fulgte TV2 bandet D.D.E. på nært hold. Blant annet ble det vist bilder fra en tur til Frankrike, der DDE skulle smake seg fram til sin egen D.D.E.-konjakk.
Dette likte ikke kampanjen Alkokutt. De mener TV2 og D.D.E. drev ren alkoholreklame.
På nettsidene til Alkokutt heter det: «TV2 fremstiller reisen til Frankrike som en atspredelse for bandet da Bjarne Brøndbo ble syk og trengte en pause. På denne måten glir reisen inn som et redaksjonelt og dokumenterende innslag. Men da bandet kom ned til Frankrike, var allerede navn, logo og flaske ferdig designet. Det er all grunn til å tro at dette er en planlagt hendelse med god reklameplass i TV2s beste sendetid.»
- Ønsker sensur
Alkokutt ønsker å sensurere virkelighetene, mener Frode Viken i DDE. (Foto: NRK)
- Slike kampanjer styres av farlige krefter, som driver sensur av virkeligheten, og kun ønsker sine egne meninger ut i media, sier Frode Viken i D.D.E. til Trønder-Avisa.
Viken mener det er tullete av Alkokutt å bry seg med denne saken. Han mener akjonen bidrar til at folk bruker langt farligere stoff enn alkohol.
- Kampanjer av denne sorten er årsaken til at ungdommene våre isteden putter i seg piller og bruker narkotika. Vi må huske at godt produsert alkohol ikke er det verste man kan ha i seg. Og jeg er glad jeg har gitt mine barn et sunt forhold til drikking, sier Viken til avisa.