Det tok mange år før hun skjønte at hun lider av dyskalkuli.
Det er en samlebetegnelse på spesielle lærevansker i matematikk, som gjør at det er vanskelig å oppfattet tall og matematikk. I andre fag har hun sterke karakterer fra videregående skole.
Brev til kunnskapsministeren
Hun har skrevet et brev til kunnskapsministeren, etter at hun fikk avslag om å komme inn ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, HINT.
Hun ber kunnskapsministeren om hjelp i brevet:
«Jeg har hatt seks forskjellige mattelærere, og ingen har skjønt at jeg har dyskalkuli. Det er ingen tvil om at utdanningssystemet har en lang vei å gå i forhold til holdninger om dyskalkuli og kunnskapen rundt dette. »
Kunnskapsministeren har fått brev fra May-Jorunn Barlien, som sliter med å oppfatte tall og matematikk.
Foto: Rune KongsroMå minst ha 3 i karakter
May-Jorunn Barlien har gode karakterer i alle fag, bortsett fra i matematikk.
Fra videregående skole har hun en snittkarakter på nesten 5. Men i matematikk fikk hun karakteren 2.
Men studenter som vil begynne på lærerutdanning i Norge må minst ha karakteren 3 i norsk og matematikk.
- Dette er særkrav for disse studiene, og de er vi meget forsiktig med å fravike. Det sier leder ved Inntakskontoret ved HINT, Ingrid Flægstad.
Hun forteller at ei faglig vurdering fra Inntakskontroret alltid skal ligge til grunn i saker hvor det brukes skjønn, men at de må forholde seg til de politiske føringene som ligger til grunn for regelverket.
Lærevansken i matematikk, dyskalkuli gjør at May-Jorunn ikke kommer inn ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Foto: Jørn Kaarstad / NRKVil bli formingslærer
May-Jorunn Barlien mener det bør bli mer forståelse for folk med dyskalkuli. På samme måte som andre lider av dysleksi eller lese- og skrivevansker.
– Når jeg kan velge bort matematikk allerede i første semester, forstår jeg ikke hvorfor min dyskalkuli skal være et problem, sier May-Jorunn.
Hun brenner for formingsfaget, og ønsker å spesialisere seg innenfor dette.
Det gjenstår å se om hun får drømmen oppfylt.