– Helt konkret så har det åpenbart vært en større utsendelse av en phishing-mail i vårt navn i går kveld, sier kommunikasjonssjef i Danske Bank, Stian Arnesen.
Banken har ikke oversikt over hvor mange som har mottatt e-posten med svindelforsøket.
– Men den er åpenbart sendt til en rekke norske e-postadresser. Det er både kunder av den Danske Bank, men også ikke-kunder av Danske Bank.
Over 300 henvendelser
En såkalt phishing-mail er en e-post som utgir seg for å være fra for eksempel en stor bank. I realiteten er det en falsk e-post som jakter på at kunden skal svare med en form for personopplysning eller kortopplysning.
Banken har fått over 300 henvendelser til sitt kundesenter i løpet av onsdag.
– Det sier noe om størrelsen, men vi vet ikke hvor mange det er. Men at det gikk ut en mail i går kveld i vårt navn er helt åpenbart, sier Arnesen.
E-posten har blitt sendt til kunder og andre personer over hele landet. Så langt vet kommunikasjonssjefen om to personer som har oppgitt henholdsvis person- og kortopplysningene sine.
– Vårt råd til dem er at de kontakter banken sin, slik at de får sperret kontoene og kortene sine så fort som mulig.
Ser bra ut ved første øyekast
Arnesen legger ikke skjul på at e-postene svindlerne sender ut begynner å se bra ut.
– De har vår logo, den er skrevet på relativt godt norsk. Ikke perfekt norsk, det er fremdeles skrivefeil i den, men den fisker jo som navnet tilsier etter en form for person- eller kortopplysning.
Til tross for at slike svindelforsøk begynner å bli en kjent problemstilling, er det likevel noen som lar seg lure.
– Det er forskjell på hvor godt man leser alle e-poster. Noen ganger kan det gå litt fort i svingene. Med første øyekast ser det bra ut, men om du leser du litt nøyere så vil nok mange, eller de fleste, se at dette er en falsk e-post, sier kommunikasjonssjef Arnesen.
Vet ikke hvem som står bak
– Våre sikkerhetseksperter analyserer disse e-postene når vi får dem, og så gjør vi det vi kan for å stoppe denne utsendelsen fra dette stedet.
Han er likevel forberedt på å se flere slike svindelforsøk i tiden fremover.
– Svindel har eksistert så lenge vi har hatt penger. Selv om vi klarer å stoppe denne så må vi nok regne med at vi vil se dette igjen, enten om det er oss neste gang eller en annen bank.
– Hvilke triks bruker disse svindlerne?
–De har stort sett bare e-postadressen din, så trikset deres er å si at det er noe galt med kortet ditt eller med kontoen din. Slik at du må gjøre noe aktivt for å få fikset det.
Man kan dermed bli trigget til å gjøre noe, og i julestria kan dette trikset ha sin virkning.
– Det er klart mange av oss tenker at «oi, jeg må jo ha kortet mitt til jul» for eksempel, og tenker at her må jeg få svart slik at jeg kan fortsette julegavehandelen, sier Arnesen.
– Alarmklokkene bør gå av
Han understreker viktigheten av at folk er våkne når de får denne typen e-poster.
– Hvis du er på ferie i Milano for eksempel så vil mange av oss kvie oss litt for å gå gjennom bakgatene med lommeboka og iPhonen veldig synlig hvis det ser litt tvilsomt ut. Og det er litt sånn på nettet også om dagen. Hvis du får en e-post som du får en litt dårlig følelse på, så skal du tenke deg en ekstra gang om før du gjør noe.
Arnesen mener det aller viktigste å ta med seg er at verken Danske Bank eller andre banker noen gang vil etterspørre slike opplysninger via e-post.
– Da har vi helt andre kanaler og etterspørre i. Så hvis man får en e-post fra noe som ser ut som en bank, som spør etter denne type opplysninger, så bør alarmklokkene gå av. Man bør ikke trykke på linkene eller åpne vedleggene, og man bør slette mailen.
Kommunikasjonssjefen oppfordrer de som skulle være uheldig å svare på mailen, om å kontakte banken som det ser ut som mailen er fra, og aller helst sin egen bank.