Hopp til innhold

Luftforsvaret fløy juleformasjon over Norge

Luftforsvaret gjennomførte sin tradisjonelle juleformasjonsflyging over Midt-Norge onsdag.

Luftforsvarets 338-skvadron fra Ørland Flystasjon flyr over Trondheim i en kors-formasjon.
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Luftforsvaret gjennomførte årets tradisjonelle formasjonsflyging i skarpt klarvær.Overflyvningen startet ved at F-16 jagerfly tok av fra Bodø hovedflystasjon kl 0830 og satte kurs mot Trøndelag.

Ved Ørland hovedflystasjon fikk de selskap av fly fra 338-skvadronen, og sammen fløy de ned til Kristiansund og Vigra, så over Ålesund, Molde og innover mot Oppdal og Røros. Deretter satte flyene kurs for Orkanger og Trondheim, før de tok en runde nordover til Værnes, Levanger, Verdal, Inderøya, Steinkjer og Namsos, hvor de skulle være framme kl 11.14.

På grunn av forsinkelser ved avgang ble flyene en halv time forsinket. Returen gikk sørover langs Fosen-Halvøya.

Trondheim opplevde to overflyginger. Først kl 09.38, før sola hadde stått opp. Da var det 11 fly i en julestjerne-formasjon. To timer senere kom 6 fly i en kors-formasjon inn fra Orkanger.

Kald tradisjon

Juleformasjonsflygingen er en tradisjon fra den kalde krigens dager. På 1950-tallet fløy Forsvaret sine F-84 Thunderjetfly over landsdelen. Målet var å vise luftforsvarets tilstedeværelse, opplyser presseoffiser Kaptein Morten Rosenlund. Overflygingene er godt avisstoff.

– I fjor hadde vi nesten 250 presseoppslag over hele landet. De fleste ga oss veldig positiv tilbakemelding, sier Rosenlund.

– For pilotene er dette trening i både navigasjon og formasjonsflyging. Det er samtidig en avslutning på flyåret. Denne uka er den siste flyuka før jul.

Ønsker lavere fly

Kaptein Morten Rosenlund forteller at Luftforsvaret får inn mange publikumsreaksjoner. Folk vil gjerne se flyene bedre.

– Mange ringer og spør om vi ikke kan fly lavere. Da må vi si nei. Det er strenge restriksjoner for dette. I følge reglementet kan vi ikke fly lavere enn 6000 fot (ca 2000 m) over tettbebygd strøk, forteller Rosenlund.

– I kystnære områder kan vi fly så lavt som ned mot 1500 fot (500 meter). På denne formasjonsturen flyr vi dessuten med lav fart, omlag 800km/t, i motsetning til maksfart som er over en Mach over 1000km/t.

– Men da bråker det mye mer, så overlydsfart kan vi kun benytte over 30.000 fot.