– Dette er en veldig viktig dag for Forsvaret og Luftforsvaret. I dag markerer vi at vi samler all operativ virksomhet for F-16 i Bodø, sier generalmajor og sjef for Luftforsvaret, Tonje Skinnarland.
Norge fikk sine aller første F-16 i 1980. Etter mange år i lufta fra både Rygge og Ørland, legges nå all virksomhet i Sør-Norge ned, og alle flyene flyttes til Bodø. Som et ledd i planen om å gå over til den nye flytypen F-35.
– Det har vært en fantastisk reise. Flyet har forandret seg mye. Det har kommet til mye ny teknologi og mange nye systemer. Dette har vært fint å være med på, sier oberstløytnant og pilot for F-16 ved 132 luftving på Ørland, Bjørge Kleppe.
Kleppe har fløyet F-16 i 26 år. Nå blir han trolig med flytypen videre til Bodø.
Første skarpe oppdrag i Kosovo
I sin tale til mannskapet ved Ørland flystasjon dro luftforsvarssjefen fram den store rollen F-16 har hatt i oppdrag for NATO.
Blant annet i Kosovo i 1999 som ble Norges første skarpe oppdrag etter andre verdenskrig. F-16 har også deltatt i 2003 i Afghanistan og i 2011 i Libya.
Skinnarland snakket også om hvor viktig det er at Norge på oppdrag fra NATO tilpasser seg den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden, og mente at Norge har levert «relevant kampkraft» fra 338-skvadronen på Ørland i 65 år.
Hele 338-skvadronen legges ned. I stedet vil en ny, som betjener F-35, være den viktigste på Ørland.
– Folkene våre har levert operasjoner gjennom 65 år på en fantastisk måte og det er jeg utrolig stolt av, sier Skinnarland.
Fløy i formasjon til Bodø
Norge har til sammen bestilt 52 fly av den nye typen F-35.
Ni av disse har landet på norsk jord, og er stasjonert på Ørlandet. Det blir levert seks fly årlig i puljer på tre og tre. Siste leveranse var i september, og det ventes nye fly i vår.
Anskaffelsen av F-35 har en kostnadsramme på 83,3 milliarder 2018-kroner.
Etter planen skal Ørland komme i gang som operativ flybase for F-35 i løpet av året.
– Vi skal operere F-16 i tre år til. F-35 er ikke formelt sett erklært operativ, det vil vi gjøre innen utgangen av 2019. Det betinger at vi har nok fly, nok personell, piloter og vedlikeholdspersonell til å drifte nok fly og at de er på et treningsnivå som gjør de i stand til å levere operative oppdrag, sier Skinnarland.
Deretter skal Evenes bli såkalt fremskutt base i 2022
F-16 fra Ørland fløy i formasjon bort fra basen før de etter hvert møtte 12 fly fra Bodø og fikk følge den siste biten.