Statens vegvesen og entreprenøren som skal bygge den nye forbindelsen mellom Hitra og Frøya, er uenige om hva som er årsaken til forsinkelsen.
- LES OGSÅ:
Uenige om ansvaret
Prosjektleder i vegvesenet, Ove Nesje, vil ikke si noe om detaljene rundt uenigheten, men utelukker at det handler om penger.
– Det er ikke noen direkte kobling mellom økonomi og forsinkelsen i framdriften i bruprosjektet. Partene er uenige om hvem som har ansvaret for forsinkelsen, sier Nesje til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Det har i over 20 vært kjempet for en ny bru over Dolmsundet på Hitra. Men både en verftskran og
har forsinket prosjektet.En flaskehals
Den gamle brua har lenge vært en flaskehals for alle vogntogene som bruker fylkesveg 714 hver dag. Derfor var det en gledens dag da Staten
i 2011.– På Hitra og Frøya produserer man laks til et stort marked. Den laksen må transporteres på svære trailere. Dessverre kjører disse trailerne på svært ulykkesutsatte veier. Vi vet at å bygge en bro over Dolmsundet, så vil vi få kortere reisevei og mer trafikksikkerhet. Så dette er en fantastisk dag, sa fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, til NRK den gangen.
Stoler på partene
Nå ser det ut til at næringslivet i øyregionen må vente i minst ett år til på ny bru. Lederen i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag, Karin Bjørkhaug, sier de ikke deltar direkte i forhandlingene, men at de stoler på at partene finner en løsning raskt.
– Vi er opptatt av å ta igjen så mye som mulig av den forsinkelsen som nå kommer. Dette er et viktig prosjekt og det er knyttet store forventninger til dette. Brua er viktig for næringslivet og folk i området, og derfor har vi høyt fokus på å få den ferdig så fort som mulig, sier Bjørkhaug.
Entreprenøren, NCC, ønsker ikke å uttale seg til NRK om saken.