Hopp til innhold

Endrer beredskapsrutiner etter ebola-alarm

Helsedirektoratet varsler en gjennomgang av rutinene etter at ebola-alarmen gikk på Værnes tidligere denne uka. Rapporter viser at ansvaret var uklart og håndteringen av situasjonen ikke god nok.

Ebola-smitte

Kommuneoverlegen ville avbryte ebola-alarmen på Værnes tidligere, men fikk beskjed om at politiets beredskap ikke kunne annulleres via telefon. Dette førte til at passasjerene måtte sitte i flyet en ekstra time.

Foto: Tor Åge Hansen / NRK

Mandag denne uka gikk alarmen på Værnes lufthavn, etter mistanke om at en av passasjerene på et KLM-fly fra Amsterdam kunne være smittet av ebolaviruset.

Rundt 100 passasjerer, inkludert personen som kunne være smittefarlig, ble holdt igjen i flyet i to og en halv time. Først da kom kommuneoverlegen i Stjørdal til stedet, og det ble klart at personen bare hadde en uskyldig luftveisinfeksjon.

– Rapportene fra kommuneoverlegen i Stjørdal og fra Fylkesmannen i Nord-Trøndelag viser at det er behov for presiseringer av rutinene både i kommunen og i AMK, sier direktør for primærhelsetjenesten i Helsedirektoratet, Svein Lie.

I rapporten fra Fylkesmannen heter det blant annet at smittevernoverlegen ikke ble umiddelbart varslet om den akutte situasjonen og at de involverte aktørene var usikre angående ansvar og håndtering av situasjonen.

LES: – Helsepersonell kom for sent til Værnes

Helsedirektoratet skal møte Avinor

Svein Lie, fylkeslege i Vestfold

Svein Lie i Helsedirektoratet sier ebola-alarmen på Værnes avslørte mangler i beredskapsrutinene.

Foto: Sverre Lilleeng / NRK

Helsedirektoratet skal ha et møte med Avinor på torsdag, hvor de skal se på flypersonellets og flyplassens rutiner for håndtering av smittsom sykdom.

– Vi må også gå en ekstra runde og se på om vi kan gjøre kommunenes rutiner bedre. Smittevernloven sier at det er kommunen som har ansvar for smittevernsaker innenfor kommunens grenser, og det gjelder også flyplasser, sier Lie.

– Hva tenker dere om at smittevernoverlegen ikke ble kontaktet før førti minutter etter at alarmen gikk?

– Vi har ikke vurdert om håndteringen var kritikkverdig eller ikke. Vi har sett på om rutinene kan forbedres, og konkludert med at det kan de.

LES: Politiet nektet å avblåse ebola-isolasjon

– Kommunikasjonen må bli bedre

Lie sier at når flyansatte gir flyplassen beskjed om smittefare, skal det gå melding til smittevernoverlegen i kommunen - eventuelt til smittevernvakta på Folkehelseinstituttet i Oslo.

– Dette er allerede festet i forskrifter. Men vi ser at vi må tydeliggjøre alternative kommunikasjonsveier, når man for eksempel ikke oppnår kontakt med smittevernoverlegen.

Helsedirektoratet har levert en kort rapport til helse- og omsorgsdepartementet som inneholder oppfølingspunkter som direktoratet skal jobbe med de neste dagene og ukene.

Det synes å være uklart hvem som skulle innhente kritisk smitteinformasjon

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag

Stjørdal kan bli Point of Entry-kommune

Ifølge Lie er det også behov for justeringer når det gjelder hvem som skal være såkalte Point of Entry-kommuner. Dette er kommuner som skal ivareta særskilte oppgaver dersom det skjer en hendelse av betydning for internasjonal folkehelse.

I dag har vi fire Point of Entry-kommuner: Ullensaker med flyplass, Oslo med havn, Bergen med havn og flyplass og Tromsø med havn og flyplass.

– Vi må vurdere om også Stjørdal kommune skal få Point of Entry-status. Folk reiser inn og ut av landet på langt flere steder nå enn tidligere, sier Helsedirektoratets ansvarlige for primærhelsetjenesten.

Lie understreker at det ikke er gjort i en håndvending å gi en slik status, men sier de uansett må sette flyplasskommunene i stand til å håndtere ulike situasjoner.

LES: Oslo lufthavn klare til å håndtere ebolasmitte