Med maske og snorkel klare for dypet

En dytt fra læreren og elevene bikker med ryggen først ut i vannet. Raskt setter de kursen mot dypet.

Fridykking, elever ved Hoeggen skole

UNIKT TILBUD: De er mer under vann enn over elevene ved Hoeggen skole i Trondheim. Skolen er den eneste i landet som har fridykking som valgfag.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Elever på niende trinn ved Hoeggen skole sitter langs bassengkanten i Pirbadet i Trondheim.

Med dykkermaske, snorkel og svære svømmeføtter er de igjen klare for en skoletime med fridykking.

Disse elevene er nemlig mer under vann enn over, og er de eneste i landet som har fridykking på timeplanen.

– Du lærer jo å overleve, og å svømme ordentlig.

Fridykking, Hoeggen skole

FORNØYD: De er fornøyd med å lære teknikkene for å kunne svømme langt og raskt under vann elevene som har valgt fridykking som valgfag.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Det sier Simon Økland, en av elevene som tydelig setter pris på å lære teknikkene for å kunne svømme lenger og fortere under vann.

– Dette er noe annet enn det man ellers gjør på skolen, kommer det fra klassevenninnen Maren Holte.

Fikk pris fra Dykkerforbundet

Som de eneste elevene i landet har de fridykking som valgfag.

Faget er en del av fysisk aktivitet og helse, og dette er andre året elevene kan velge fridykking.

Så langt har 100 elever deltatt.

Pilotprosjektet fikk i fjor en pris fra Norsk Dykkerforbund for jobben de gjør med ungdommene.

Øyvind Johan Andersen, lærer ved Hoeggen skole.

TRYGG I VANNET: Målet er at elevene skal bli trygge i vannet, og få god dykkerkompetanse. Det sier Øyvind Johan Andersen, som underviser i fridykking ved Hoeggen skole.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

– Målet er at de skal bli tryggere i vannet.

Det sier Øyvind Johan Andersen, lærer ved Hoeggen skole.

– Elevene skal kunne ramle på dypet og samtidig redde seg selv og kompisen sin.

Elevene får i løpet av skoleåret god dykkerkompetanse til å komme seg under vann.

Lite brystsvømming

Tradisjonell brystsvømming driver de ikke så mye med.

– Vi driver ikke og svømmer hundremetere. Vi fokuserer på vannkompetanse, og at elevene skal være trygge og gode i vannet, sier Andersen og dytter elevene en etter en ut i vannet.

Noen av dem kan ikke brystsvømming, eller bryr seg ikke om det. De kan svømme med svømmeføtter og uten.

For Simon og Maren ser det lekende lett ut.

– Det er jo veldig viktig. Kommer man i en situasjon så er det jo fint at man kan passe seg selv og andre, sier Maren idet hun igjen forsvinner under vann med sine knallrosa svømmeføtter.