Hopp til innhold

Drømmesesong gir penger til Redd Barna

Petter Northugs verdenscup-seire og OL-triumfer blir til 160.000 kroner til Redd Barna.

Petter Northug med kula

Petter Northug jr.

Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Petter Northug jr. med rød nese.

Petter Northug jr. var med på redd Barnas rødnese-dag på sesongåpningen på Beitostølen i november.

Foto: Anne Brude/Redd Barna / NRK
Lætt barneskirenn-genser.

For hver «Lætt barneskirenn»-genser som selges på teamnorthug.no går en sum til Redd Barna.

Foto: teamnorthug.no / NRK

Hver gang Petter Northug jr. gjør det bra i et skirenn, tikker en pen sum bonuskroner ut fra en konto hos sponsor, revisjonsselskapet BDO, og inn til Redd Barna.

Årets drømmesesong for Petter Northug jr. blir ekstra kostbar for revisorselskapet BDO.

– Etter årets sesong blir det rundt 160.000 kroner til Redd Barna, sier Helena Julusmoen, markedssjef i BDO til NRK.

Trekantsponsing

BDO har inngått en langsiktig samarbeidsavtale med der både bedriften og BDOs ansatte er med å bidra til Redd Barnas arbeid. Petter Northug er også med i dette samarbeidet, og er ambassadør for Redd Barna.

Det er i forbindelse med dette at Redd Barna mottar bonuspenger som Petter Northug jr. har kjørt inn.

I henhold til sponsoravtalen utløser verdenscup-seire og mesterskapsmedaljer bonus etter en bonusstige. Petter Northug har valgt å gi all prestasjonsrettet bonus fra BDO uavkortet til Redd Barna.

Redd Barna var Northugs idé

Petter Northugs støtte til Redd Barna begynte i 2007. Da skulle Petter Northug jr. forhandle fram en ny toårig bonusavtale med sponsoren sin SAS.

I den avtalen takket han nei til alle personlige bonuser. I stedet bestemte det da 22 år gamle ski-esset at pengene i sin helhet skal gå til Redd Barna.

– Jeg har både fått skolegang og en trygg og god oppvekst her i Norge. Hvis jeg kan bruke farta i løypa til å gi barn en bedre oppvekst så er det god nok bonus for meg, var Petter Northugs begrunnelse den gang.

Redd Barna-avtalen ble videreført da Team Northug fikk ny sponsor i sommer.

– Det var Team Northug som kom opp med en ny sponsor etter at sponsoravtalen med SAS Norge gikk ut i fjor sommer, sier Anne Brude i Redd Barnas markedsavdeling.

– Petter Northug jr. fikk i stand avtalen mellom Redd Barna og BDO, som ikke hadde noen avtale med Redd Barna fra før.

Engasjert etter jordskjelvet på Haiti

Petter Northug ble, i likhet med de aller fleste, veldig grepet av tragediene som utspant seg etter jordsjelvet på Haiti. Som den handlingens mann han er, satt ikke Northug med hendene i fanget.

– Petter Northug jr. tok initiativ til at overskuddet fra salget av produktene på nettbutikken til TeamNorthug.no skulle gå til Redd Barnas arbeid på Haiti, sier Anne Brude i Redd Barna.

– For hver solgte t-skjorte med påskriften «Lætt barneskirenn» går et beløp til Redd Barna. Northug er også Redd Barna-ambassadør.

– Har Petter Northug vært på besøk til noen av prosjektene til Redd Barna?

– Vi har lenge hatt lyst til at han blir med på en tur til noen av våre prosjekter. Men det har ikke vært mulig å få til, med det tette tidsskjemaet han har hatt til nå. Vi håper å få til en tur i år, sier Anne Brude.

– Hvor er det mest aktuelt å dra da? Til Haiti?

– Nei. Det er nok mer aktuelt å besøke et prosjekt innenfor vårt langsiktige arbeid. Vi bruker halvparten av pengene våre på utdanning av barn over hele verden, og her har Northug uttrykt en sterk vilje til å hjelpe til.

Petter Northug jr. er Redd Barna-ambassadør, og var også med på Redd Barnas rødnese-dag i fjor.